ANMELDELSE: We will rock you, Jyske Bank Boxen

Queen-musicalen “We will rock you” skaber en rockfest i i Herning, men heller ikke meget mere end det.

★★★☆☆☆

Efter en længere spilleperiode i Royal Arena i København spiller rockmusicalen “We will rock you” i i Herning. Tusindvis af Queen-glade midtjyder genopliver deres indre rock'n'roller, mens en overvældende lyssætning brager ud over hovederne i hallen.

Det er en pengemaskine, mærker man. Ikke blot en pengemaskine for producenterne og , men også for rettighedshaverne, der mærkbart styrer iscenesættelsen med hård hånd. Ikke mindst i videodesign, kostumer, lys og scenografi er det tydeligt, at intet har forandret sig siden urpremieren i London West End i 2002. End ikke et lille pift af fornyelse er at mærke i iscenesættelsen – og det i forvejen retrospektive udtryk i musicalen gør, at forestillingen virker noget støvet.

We Will Rock You - Ensemble
Ensemble

En lille opdatering finder vi dog i musicalens dialoger, hvor de komiske referencer til forskellige musikværker igennem tiden er blevet opdateret ved Lars Hjortshøjs oversættelse og bearbejdning. Desværre er en del af referencerne mere platte end komiske, og begrebet ‘folkelighed' ser ud til at blive tolket som ‘den laveste fællesnævner' nærmere end ‘den bredeste målgruppe'.

Men hvem kommer ikke i feststemning af sange som “Radio Ga Ga”, “Bohemian Rhapsody” og naturligvis “We will rock you”? Det er utvivlsomt musicalens stærkeste kort, at den lægger sig så konsekvent op ad Queens mest elskede sange, og det store rockorkester, der akkompagnerer musicalen, løfter opgaven til UG. Castet af solister og ensemble er heldigvis også ganske godt med både musikalsk og koreografisk. Det er afgørende for en musical, der i så høj grad bæres af musik-forlægget.

Den bedste skuespilpræstation ser vi hos , der åbner forestillingen i rollen som Buddy. Han giver liv og sjæl til forestillingen, og han ser ud til at trives i den elskelige grand-old-man-rolle, som Buddy har i undergrundsfællesskabet The Bohemians. Også hovedrollerne Galileo () og Scaramouche () er særdeles positive oplevelser. De er begge, i hvert fald i den brede befolkning, mindre kendte navne, men de slår castets større navne med adskillige længder både vokalt og skuespilteknisk. Det kan ikke være rart at være et af hovednavnene på plakaten og komme på scenen efter Kristine Ydes første solopræstation. Hendes fraseringer giver publikum de bedst tænkelige kuldegysninger.

We Will Rock You - Christoffer Brodersen
m.fl.

På vejen fra Boxen i Herning er det næsten umuligt ikke at have nogle af Queens største hits i baghovedet, og det er vel også meningen med forestillingen. Der bliver tændt en lille gnist i den indre rebel, og vi bliver alle en lille smule mere rock'n'roll af “We will rock you”. Musicalen sejrer musikalsk, men nogen god genopsætning af den legendariske rock-musical er det ikke.

“We will rock you” spillede i Royal Arena i København den 19. april til 7. maj 2017, samt i i Herning den 18. til 21. maj 2017.

Musik og manuskript: Queen og Ben Elton | Oversættelse og bearbejdning: Instruktør: Medvirkende: , , , , , , m.fl. | Koreograf: Musikalsk ledelse: og Produceret af: og