Skarp og morsom, men også problematisk for scenekunsten
”Ebberød Bank 2.0” er særdeles underholdende og spydig, men at hyre tilfældige kendisser til bærende roller undergraver skuespilfagligheden.
★★★★☆☆
Alle mangler penge i Ebberød. Særligt Peter ”Skrædder” Vipperup. Men måske er der lykke i sigte. For med et tomt pengeskab og idéen om, at den er fuld af millioner, kan Peter åbne en gavmild bank og leve af udlånsrenterne. Og pludselig er der opsving i den økonomi, der altså ikke er der.
Lyder det kompliceret? Det er også meningen, påstår den satiriske farce ”Ebberød Bank 2.0” i det kongelige skuespilhus. For jo mere kompliceret, det virker for almindelige mennesker, des mere kan man som bank slippe af sted med at opkræve. Og på den måde forsøger forestillingen at forklare økonomi for almindelige mennesker og samtidig trække hele finanssektorens kollektive bluf frem i lyset.
Forestillingen er stærkt inspireret af Axel Breidahl og Axel Frisches farce ”Ebberød Bank” fra 1923 (Nørrebros Teater) – ja, så stærkt inspireret, at det synes decideret ophavsretskrænkende ikke at kreditere dem som forfattere. Der er kommet et ”2.0” på titlen, men ellers er forestillingens instruktør krediteret som forfatter sammen med fire såkaldte udviklingskonsulenter, som ingen ved, hvad bidrager med.
Gendigtning, omskrivning eller videreudvikling? Uanset er forestillingen en virkelig underholdende og lystspilslignende farce med en konsekvent satirisk tone, der retter kritikken mod finanssektoren, os selv som forbrugere, regeringen som helhed og ikke mindst imod en fraværende kulturminister. Det er ej blot til lyst.
Pyt med fagligheden
Det mest spektakulære ved forestillingen er naturligvis, at to af forestillingens mest fremtrædende roller ikke spilles af skuespillere, men af Radio24syv-makkerparret Frederik Cilius og Rasmus Bruun. Jo, deres rejse med satirekarakteren Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm – både i radioen og på scenen – har sikkert givet dem erfaring. Men er det virkelig nok til et engagement på Det Kongelige Teater?
Frederik Cilius‘ præstation er aldeles rimelig, og hans tilstedeværelse på scenen retfærdiggøres yderligere af hans uddannelse som klarinettist, når han spiller sammen med multiinstrumentalisten Thomas Hamilton. Rasmus Bruuns manglende erfaring er derimod tydelig, og det gør ondt at se ham ved siden af kapaciteter som Stine Schrøder Jensen, Karen-Lise Mynster og Andreas Jebro.
Men det er ikke Rasmus Bruuns skyld. Han kæmper virkelig, og man aner også et potentiale. Og hvem havde ikke sagt ja tak til en hovedrolle på det kongelige? Nej, det er Det Kongelige Teater, der fejler ved hyre tilfældige kendisser i hovedroller og se stort på skuespilfagligheden. Og måske er dét en større trussel mod scenekunsten, end at Joy Mogensen hellere vil se håndbold.
“Ebberød Bank 2.0” spiller i Skuespilhuset til den 29. maj 2021.
Iscenesættelse og manuskript: Heinrich Christensen | Medvirkende: Rasmus Bruun, Stine Schrøder Jensen, Christine Gjerulff, Frederik Cilius, Mads Rømer Brolin-Tani, Nicolai Jørgensen, Karen-Lise Mynster og Andreas Jebro | Komponist, musikalsk arrangement og musiker: Thomas Hamilton | Scenografi og kostumedesign: Gjermund Andresen | Lysdesign: Ulrik Gad | Lyddesign: Jonas Vest | Udviklingskonsulenter: Frederik Cilius, Rasmus Bruun, Karen Lundsby og Ole Bjerg | Produceret af: Det Kongelige Teater