Sanginstruktør Johnny Jørgensen arbejder også med personligheden

“Man kan se på folk, om de er som fisk i vandet”

Sanger, sanginstruktør og underviser er stemmen bag flere kendte sange og har vejledt tusindvis af sangere igennem tiden.

er 55 år og bor på Frederiksberg. Jeg møder ham til et interview på en café i København. Og da jeg til sidst i interviewet spørger ham, hvad han gerne vil have, at andre ved om ham, svarer han grinende:

“Jeg er meget sjovere, end man tror!”

Han er blandt andet sang- og korinstruktør på Nyborg Voldspil, der havde premiere på forestillingen “Vi maler byen rød – the musical” i fredags. Til premierefesten bemærkede nogle af de medvirkende, at han var mere løssluppen, end de havde forventet.

“Jeg føler mig egentlig ret fri, når jeg arbejder, men efter premieren kan jeg træde ud af den officielle rolle som sanginstruktør og være lidt mere fjollet. Men jeg tror nu ikke, at jeg giver et kedeligt førstehåndsindtryk.”

Omfattende sangkarriere

Hans CV er heller ikke kedeligt. har været professionel sanger siden 1993, hvor han i rollen som Koptos i den dengang nyskrevne musical “Atlantis” fik sit professionelle gennembrud – særligt kendt for sangen “Morgen på Atlantis”.

Siden har den stået på flere markante musicalroller, samt sangdubbing i blandt andet Disney- og Pixarfilm. Og to gange har han stået forrest på scenen ved Dansk Melodi Grand Prix – først i 1995 med sangen “Hvis du bli'r ved” og siden i 2000 med sangen “Den drømmende by”. Desuden har de fleste formentlig set ham uden at tænke over det, når han i adskillige sammenhænge har stået i baggrunden og sunget kor til andre solister.

Allerede i 1993 begyndte andre at spørge ham om hjælp til sangundervisning, og selvom han tøvede i begyndelsen, så har det været en stor del af hans arbejdsliv siden. I dag er han studielektor i sang på Den Danske Scenekunstskole og er fast tilknyttet en lang række sommerspil og musicalproducenter som sangcoach- og instruktør. Han har igennem årene arbejdet med tusindvis af amatører og professionelle sangere og musicalperformere.

Når han selv skal fremhæve noget, så er det hans evne til at formidle viden om sangteknik og hans erfaring med selv at stå på scenen. Men spørger man ham, hvad der gør ham til en god sangunderviser, har han ikke noget konkret svar:

“Det har jeg ingen idé om – jeg må bare konstatere, at det går godt.”

Psykologisk indsigt

Igennem tiden har han gennemført en række kurser i forhold til både sangteknik og kropsterapi og er i øjeblikket i gang med en uddannelse til psykoterapeut. Og psyken er vigtig i forhold til sang, fortæller han.

“Jeg plejer at sige, at der er tre ben i undervisningen. Der er det sangtekniske, som er meget vigtigt, der er det dramatiske, som handler om at arbejde med teksten, og så er der det personlige, hvor det psykologiske kommer ind i billedet. Og det personlige – for eksempel ubevidste tanker og en konstant selvkritik, der kører som en indre dialog – kan komme til at stå i vejen for, hvordan man fremstår på scenen.

Jeg synes godt, man kan se på folk, om de er som fisk i vandet; om de er trygge; om de ser ud til at nyde det og have det sjovt. Og jeg tænker, at det er alle underviseres mål at få folk til at være frie, have det sjovt og nyde at stå på scenen, så de kan udtrykke dét, de gerne vil udtrykke.”

Som sang- og korinstruktør på eksempelvis Nyborg Voldspil, hvor mange af de medvirkende er unge amatører, har han især brug for sin psykologiske indsigt:

“Jeg bruger hele tiden det menneskelige, det intuitive og det psykologiske til at navigere i forhold til, hvordan de hver især skal håndteres. Der er nogle, der har brug for at blive presset, der er nogle, der har brug for at blive nurset, og nogle har brug for begge dele. Nogle skal kun have teknik, og andre skal kun have opbakning. Og hvis der så er nogle, der bliver meget nervøse, hvilket sker i min branche, så ved jeg noget om, hvad jeg skal stille op.”

Holdt pause fra scenen

Nervøsitet og sceneskræk er også noget, som selv har haft inde på livet og derfor også kan genkende, når han møder sangere og performere, der kæmper med en lignende angst.

“Jeg har selv en historie med sceneskræk. Det begyndte tidligt, og efterhånden som jeg blev voksen, blev det sværere og sværere. Jeg tvivlede på mig selv og mine evner, og jeg tænkte på, hvad publikum ville tænke. Og jeg troede hele tiden, at jeg ville blive moden engang, og så ville det gå over, men på et tidspunkt havde jeg en behandler, som sagde, at det ikke er sikkert, at det går væk.”

Da tog han en beslutning om ikke længere at presse sig selv op på scenen, og med den stigende efterspørgsel på ham som sanginstruktør, kunne han helt give slip på sangkarrieren for en periode. Mest som et eksperiment.

I 2018 var han igen på scenen. Det var til en 25-års jubilæumskoncert for musicalen “Atlantis”, hvor han skulle synge “Morgen på Atlantis”, og for første gang i flere år kunne han nyde at stå der:

“Det var en kæmpe oplevelse af kærlighed fra publikum og en fornemmelse af at kunne noget og have det skidesjovt med at være på scenen og synge. Og det vil jeg gerne have mere af.”

Han bliver stille et øjeblik, da han får spørgsmålet, om der er en særlig rolle, han gerne vil spille, hvis han skulle vende tilbage til scenen i en musical.

“Jeg har engang spillet russeren Anatoly i ‘Chess', og ham kunne jeg godt tænke mig at spille igen. Det er fantastisk musik, og jeg var utroligt bange sidste gang, så hvis jeg kunne få lov at lave den igen og have det lidt sjovere med det, så ville det være dejligt.”

Den gode audition

Som sang- og korinstruktør har ansvar for vokalpræstationerne i musicalproduktionen. Det gælder både ved professionelle opsætninger og ved sommerspillene, der helt eller delvist har amatørperformere på scenen. Og ofte er han med allerede fra de første auditions.

“Når det er blevet besluttet hvilken musical, der skal spilles, så bliver instruktøren, koreografen, sanginstruktøren og kapelmesteren hyret, og så er det første, der sker, at vi afholder audition.”

Til auditions, forklarer han, er opgaven at finde dem, der kan leve op til rollens opgaver, så både instruktøren, koreografen og de musikalsk ansvarlige bliver tilfredse. Det betyder, at der nogle gange skal indgås kompromiser i det kreative team, hvis en medvirkende er god i én disciplin, men ikke helt er i mål i en anden.

“Man vælger sine kampe. Folk er jo forskellige, og nogle gange er vi heldige, og andre gange skal der lidt mere arbejde til. Men det hjælper, hvis der er en vilje til at blive bedre og en ydmyghed i forhold til, at der er noget, der skal arbejdes med. Så personligheden og indstillingen har en stor betydning.”

Derudover lytter selvfølgelig til personens vokale evner, og her er det særligt to ting, der er afgørende, hvis man skal have en rolle:

“Jeg hører efter pitch – altså om man kan synge rent – og så hører jeg efter klang. Man kan godt lære teknik, men hvis der ikke er en god lyd i stemmen, hvis man ikke synger rent, eller hvis der er mangel på musikalitet, så kan det være svært.”

Sanginstruktørens opgaver

Efter de første auditions går prøverne i gang, og her har sanginstruktøren også en række opgaver. Han øver med sangerne og forbereder dem hen imod den såkaldte sitzprobe, som er det første møde mellem sangerne og orkestret. I nogle tilfælde har også selv siddet ved klaveret og indstuderet sangene med koret, hvilket ellers typisk er en af kapelmesterens opgaver.

Derudover kan det også være en opgave for sanginstruktøren at koordinere det, hvis der for eksempel skal planlægges et kostumeskift under forspillet til en sang, som vedkommende skal nå ind på scenen og synge. Her går kommunikationen med den medvirkende, lydteknikeren, kapelmesteren og instruktøren igennem sanginstruktøren.

betragter sin opgave som både teknisk og kunstnerisk, men han fortæller også, at det er meget forskelligt, hvor meget han er med inde over det kunstneriske arbejde undervejs. Det får han især mulighed for på produktioner som “Vi maler byen rød – the musical” i Nyborg med Rasmus Mansachs som instruktør.

“Jeg synes, det er så sjovt at sidde ved siden af Rasmus og hjælpe med overblikket og sparre omkring iscenesættelsen og de personlige instruktioner. Når der har været brug for sangteknisk hjælp, så var det min opgave, men jeg kan godt lide at lave begge dele.”

Nyborg Voldspils forestilling “Vi maler byen rød – the musical” spiller til den 7. august 2021. Den næste forestilling, som er tilknyttet som sanginstruktør, er “Troldmanden fra Oz”, der får premiere hos Palsgård Sommerspil den 29. juli 2021.

Del dette med dit netværk