”Stolthed og fordom” er en kollektiv pragtpræstation
Der er indhentet et overraskende velsammensat hold af unge, sjove og lovende skuespillere til Betty Nansen Teatrets ”Stolthed og fordom”.
★★★★★☆
Den allerførste replik når næsten ikke til ende, før det første grin ruller igennem salen. Jeg husker ikke replikken. Jeg skrev den ikke ned. Jeg grinede i stedet. Årsagen husker jeg til gengæld. Mathilde Arcel Fock siger en halv sætning, holder en minimal kunstpause, og sætter så den sidste halvdel af sætningen perfekt i kassen. Som når en rutineret komiker leverer en punchline.
På få år har hun gjort sig bemærket på flere af de københavnske scener. For to år siden, mens hun stadig var under uddannelse, var hun både sjov, kejtet, ægte og karakteristisk i ”An Education” på Teater Republique. Senere gjorde hun lykke som solist i sin egen ensomme og morsomme monolog ”Nogen er ude at drikke øl” på Aveny-T.
I ”Stolthed og fordom” på Betty Nansen Teatret indrammer hun forestillingen i rollen som den mellemste søster Elizabeth, men hun er ikke alene om at være forestillingens højdepunkt. Den nyfortolkede version af Jane Austens roman, som er blevet dramatiseret af dramatiker Sonja Ferdinand og instruktøren Anna Balslev, er nemlig spillet af et vanvittig velvalgt hold af unge, storslåede skuespillere fra hele landet.
Oppe fra Aalborg Teater kender vi eksempelvis Nanna Skaarup Voss og Ferdinand Falsen Hiis. Vi kender dem endda særdeles godt. De har nemlig begge trådt adskillige markante hoved- og birollers sko flade på den nordjyske landsdelsscene. Nu giver Skaarup Voss en vidunderlig følelsesmæssig dybde til den smukkeste og ældste søster Jane, mens Falsen Hiis gør Mr. Darcy til en dragende og facetteret karakter.
Mathias Bøgelund og Freja Klint Sandberg har begge både under og efter deres uddannelser i henholdsvis Aarhus og Odense vist særdeles gode evner i det humoristiske felt, men har også flere gange vist, at der er alvor bag komikken. I ”Stolthed og fordom” får de heldigvis mest lov til at gakke ud som historiens største legebørn – henholdsvis som Mr. Bingley og den yngste søster Lydia.
Og ligesom med sin fysisk-komiske Mercutio i Vendsyssel Teaters ”Romeo og Julie” i fjor slipper den Odense-udklækkede Simon Kongsted afsted med grotesk karikerede karakterer – denne gang især som den knortede pastor Collins.
Det er helt åbenlyst, at Anna Balslev og Sonja Ferdinand har fået kogt romanen fint sammen i denne dramatisering, men måske vælter de ikke Jane Austens fanskare bagover af begejstring med teaterversionen. Til gengæld er den en både veliscenesat og smuk forestilling med Laura Løwes sildebensparket-scenografi som kulisse. Og danseren Sebastian Kloborg har skabt udmærkerede koreografier til Viktor Dahls musikalske akkompagnement.
Men ”Stolthed og forsom” er først og fremmest en kollektiv pragtpræstation af de seks medvirkende. Og sikke overraskende en sammensætning. Det er godt set af teatret, men ikke mindst fremragende eksekveret af instruktøren.
Forestillingen spiller på Betty Nansen Teatret på Frederiksberg til den 12. februar 2022.
Forfatter: Jane Austen | Oversættelse: Vibeke Houstrup Christensen | Dramatisering: Sonja Ferdinand og Anna Balslev | Iscenesættelse: Anna Balslev | Medvirkende: Mathilde Arcel Fock, Freja Klint Sandberg, Nanna Skaarup Voss, Mathias Bøgelund, Ferdinand Falsen Hiis og Simon Kongsted | Scenografi: Laura Løwe | Koreografi: Sebastian Kloborg | Musik og lyddesign: Viktor Dahl | Lysdesign: Christian Alkjær og Anna Westh | Produceret af: Betty Nansen Teatret