ANMELDELSE: An Education, Revolver på Teater Republique

Sjov men udramatisk version af ”An Education”

Anna Balslevs teaterversion af teenagepigefortællingen ”An Education” er sjov og billedrigt iscenesat, men den savner spænding og dramatik.

★★★☆☆☆

Vores 16-årige hovedperson, Jenny, lever et ret kedeligt liv. Hun bor sammen med sin fjollede mor og sin sparsommelige far, og hun klarer sig godt i skolen. Jenny er temmelig gennemsnitlig.

Men en dag møder hun en mand. Han er over dobbelt så gammel som hende. Han bliver lun på hende, og hun bliver lun på ham og på drømmen om at være feteret og drikke cocktails på dyre hoteller og køre i åben sportsvogn. Jenny siger, at når hun er færdig med skolen, vil hun gerne være fransk.

»Jeg havde læst Albert Camus og var blevet eksistentialist,« fortæller hun.

Oscar-nomineret filmversion

”An Education” på Teater Republiques anneksscene, Revolver, handler om transformationen fra pige til kvinde og om at skabe sin egen identitet. Og hvordan man kan komme til at lægge sin udvikling i hænderne på den helt forkerte, selv om det kan synes helt rigtigt.

Forestillingen er baseret på den engelske journalist Lynn Barbers erindringsroman om sin egen ungdom. Den blev i 2009 til en Oscar-nomineret filmatisering med danske Lone Scherfig som instruktør.

I Anna Balslevs bearbejdelse og iscenesættelse zoomer vi så meget ind på Jenny, at vi går glip af dramaet omkring hende. Da hun finder sammen med den 20 år ældre Simon, er der hobevis af interessante gnidninger at dykke ned i, men fokusset bliver på en banal Disney-drøm om prinsen på den hvide hest og prinsessebryllup.

Uden patosfyldte intriger

Bifiguren Alice byder ind med en beskrivelse af den evigt kokkererende husmor, der dør med forklædet på. Det bliver den eneste egentlige kritik af et kønsrollemønster, som ellers havde været en oplagt vinkel at tage for den kvindelige besætning i forestillingen. Som teaterversionen af ”An Education” nu er endt, er den desværre reduceret til en sæson af tv-serien ”Skam” uden de patosfyldte intriger.

Til gengæld har vi enormt meget glæde af de tre medvirkende og ikke mindst den humor og komiske timing, der gennemstrømmer forestillingen. Skuespillet veksler glimrende imellem det farceagtigt overspillede og det grotesk underspillede.

Desuden er Anna Balslevs iscenesættelse med få virkemidler særdeles billedrig – det er de mange bananer et godt eksempel på. De repræsenterer i det ene øjeblik den jomfruhindebrydende penis og i det andet øjeblik et uskyldigt brudeslør. Og til sidst – da Jenny har brudt med sin forbryderiske elsker og vender tilbage til det rigtige liv – får bananerne igen en central rolle.

Således står vi altså med en ganske seværdig og ikke mindst underholdende forestilling på Revolver-scenen i København. Men ”An Education” halter som dramatik og savner både spænding og relevans.


Efter roman af: Lynn Barber | Filmmanuskript: Nick Hornby | Bearbejdelse og iscenesættelse: | Medvirkende: , og Scenografi og kostumedesign: Lysdesign: | Lyddesign: Produceret af: ,

Del med dit netværk