ANMELDELSE: Cats, Forum Horsens

På 37. år spiller Andrew Lloyd Webbers musical “Cats” i London og på turnéer verden over. I disse dage besøger musicalen Forum Horsens i en turnéversion, der er lige efter bogen.

5 ud af 6 stjerner

Den klassiske musical “Cats” af Andrew Lloyd Webber er på en officiel turné fra London West End, og musicalen besøger i disse dage Forum Horsens. “Cats” er kendetegnet ved sine karakteristiske katte-personligheder, baseret på bogen “Old Possum’s Book of Practical Cats” (1939) af T.S. Eliot. Disse karakteristika kommer til udtryk igennem musicalens tekster og kompositioner (Andrew Lloyd Webber), samt koreografier (Gillian Lynne) og iscenesættelse (Trevor Nunn).

Selvom “Cats” ikke er blandt de bredest kendte musicals – som eksempelvis “West Side Story”, “Les Misérables” og “My Fair Lady”, så er den en ikke uvæsentlig hjørnesten i vores musicalforståelse siden sin urpremiere i London i 1981. Her er det ikke vokale præstationer eller historiefortællingen, der er i centrum, men koreografierne for både solister og ensemble, samt det særlige karakterspil, som musicalen bæres af.

Cats - Forum Horsens 2017

Derfor er det afgørende, at enhver opsætning af “Cats” i højere grad præsterer fysisk end vokalt. Det kræver musicalperformere af en særlig kaliber, hvilket ofte ses mislykket i mindre genopsætninger rundt om i verden. Her er det et officielt Cats-cast fra London, der i original scenografi og originale kostumer spiller “Cats” – og koreografierne er næsten ned til mindste trin identiske med premieren i 1981.

Derfor er “Cats” i Forum Horsens præcis, som “Cats” bør være – når den altså er udsat for de ucharmerende omgivelser, der er i en håndboldarena. Men også i turnéversionen bruger de medvirkende gulvet imellem publikumsrækkerne til at skabe en oplevelse af at være tæt på forestillingen og de dansende katte. Derfor er det næsten som at være i London, når man ser “Cats” på turné.

I Danmark spillede på Royal Arena i København den 25.-29. oktober 2017, samt i Forum Horsens den 1.-5. november 2017. Turnéen er arrangeret af Live Nation Denmark.

Cats - Forum Horsens 2017

7 tanker om “ANMELDELSE: Cats, Forum Horsens

• Jeg er som sådan enig med anmelderen, at en håndboldarena er ikke den rette kulisse. Lyden var dårlig som i enhver betonhal. Jeg ærgrede mig over at det var playback, men accepterede også det vilkår.

• Hej Niels,
      Tak for din kommentar – det er dejligt, at du læser med og deler dine tanker. Bliv endelig ved med det!
      Min oplevelse var egentlig ikke, at lyden var dårlig, men mere at stemningen ikke er så teater-intim i en håndboldarena, men du har ret i, at det slet ikke er optimal lyd!
      Og så må jeg lige korrigere; der var ikke tale om playback. Der var live orkester, og performerne sang også live. Hvis man blev siddende under afslutningsmusikken og kiggede op på storskærmen, ville man se orkestret spille off-stage. Desuden blev forestillingen afbrudt midt i en sang, da jeg var inde at se den, og da var det tydeligt, at det ikke var et bånd, der blev slukket, men et levende orkester og en sanger, som ophørte med at spille/synge. Så jeg er ikke i tvivl om, at det var live på alle måder. :)
      Mvh. Morten

• Hej Morten. Jeg sad på langsiden, række 4, og jeg fik fornøjelsen af lyden to gange (2. gang på returen fra hallens betonendevæg med lidt forsinkelse). Normalt når jeg er til opera eller musicals er jeg ikke i tvivl om “ægtheden” af lyden. Man fornemmer, at der bliver givet alt fra de optrædende, og at der bliver sunget igennem. Man ser også mundvand i luften. Ingen af delene registrerede jeg i søndags, men derimod registrerede jeg lyde fra scenen, som ikke var med på det indspillede. Det kunne f. eks. være et fællesudbrud fra flere katte. Sidst i anden del var der en solo, som folk klappede af, og det var i det øjeblik, at jeg blev overbevist om, at der var tale om playback. Solisten nærmest gemte sit ansigt mens hun lå på knæ. Endelig bekræftet blev jeg da studiet sikkert fra London blev vist som afslutningen. Havde dirrigenten været i Horsens den dag, havde vi helt sikkert fået lov til at hilse på ham. Jeg så i øvrigt ingen mikrofoner nogen steder, og lyden var påfaldende ens og uforstyrret trods de store anstrengelser, som de optrædende leverede. Mvh. Niels

• Hej Niels,
      Jeg kan sagtens forestille mig, at lyden har været dårligere rent akustisk nogle steder i hallen end andre, og måske har jeg siddet et heldigt sted i forhold til det. Jeg havde ikke oplevelsen af genklang, hvilket også undrede mig.
      Nu lød det til, at vi begge gættede lidt på, om det var playback eller ej, så derfor tjekkede jeg det lige med arrangøren. De kan bekræfte, at hele musicalen er live; både sangere og musikere er altså til stede på eller bag scenen. Videooptagelsen af orkestret i afslutningsmusikken er også optaget live, så det lille studie, vi kigger ind i under afslutningsmusikken, er tilstedeværende bag scenen.
      I forhold til mikrofoner, så er disse gemt væk i parykkerne, som Lisbeth også skriver i sin kommentar herunder. Jeg kan desuden sige, at jeg lagde mærke til mikrofonen på blandt andre Grizabella, da hendes paryk ikke er så pjusket og lige så langt fremme i panden som mange af de andres.
      Dirigenten dirigerer jo under afslutningsmusikken, hvor det – ulig hvad jeg er vant til – var meningen, man kunne begynde at forlade salen. Derfor kommer musikerne ikke ind og bukker. Dirigentens navn fangede jeg desværre ikke, men han blev også præsenteret i højtalerne, før musicalen gik i gang.
      Vi må have in mente, at dette cast er ualmindeligt professionelt, og deres stamina i forhold til at synge og performe samtidigt er på et niveau, vi ikke er vant til i Danmark. Desuden er det at være medvirkende i “Cats” for de fleste et fast fuldtidsarbejde igennem adskillige år. Derfor er det en anstrengelse, som for de fleste af de medvirkendes vedkommende er en helt normal dag ‘på kontoret’.
      Mvh. Morten

• Hej Morten. Dejligt med en anmeldelse, som roser musicalen.! Jeg har set den for 2,5 år siden i London og så den sidste uge i Horsens. Det er helt rigtigt at en håndbold hal, ikke gør den nogen tjeneste overhovedet. Især synes jeg arrangørene kunne have gjort mere i forhold til sæderne på gulvet. Vi sad bag hinanden, og gjorde det svært at se hele showet fordi man var påvirket af at personen foran vippede hovedet fra side til side – et plateau hvor man sidder som i et teater havde været godt. Når det så er sagt – Så er jeg helt enig med dig i, at det ikke var playback! Jeg havde plads ligeved en mellemgang, hvor de skønne katte rendte rundt og sang – Ingen playback.. Kunne lige så tydeligt høre de sang. Niels – I forhold til mikrofonerne, så gør de rigtig meget ud af at gemme dem i parykken, og kun lige have det mest nødvendige af mikrofonen tapet fast til kinden eller panden. Det samme ses i London. Ledningerne hænger ligeså fint, dog tapet elelr på en anden måde sat fast på ryggen. Men det kan selvfølgelig være svært at se fra langsiden række 4.
    Det var en fantastisk oplevelse – Det er bestemt ikke sidste gang jeg ser den!
    Kh Lisbeth

• Hej Lisbeth,
      Tak for din kommentar. Jeg har uddybet mit svar til Niels, som du kan se ovenfor her – den er lidt i forlængelse af din kommentar også.
      Jeg var også rigtig glad for at se “Cats” igen. At den stort set ikke ændrer sig over så mange år kan man mene om, hvad man vil. Jeg kritiserede det, da jeg så “We will rock you” i Herning tidligere på året. Men da var der tale om en nyfortolkning – sågar med en ny oversættelse, hvor moderne ord og navne blev brugt – og så havde man alligevel holdt fast i det gamle visuelle udtryk. Højst sandsynligt på grund af rettigheder. Så er det efter min overbevisning bedre at lade være og bare spille den, som den plejer at være. På den måde er denne originale “Cats” et nostalgisk gensyn for kendere, men også et sikkert valg for dem, der vil lokke nogle venner ind at opleve “Cats” for første gang.
      Mvh. Morten

• Hej Morten og Lisbeth.

Jeg bøjer mig for Mortens reserch, og så skal valget ved næste koncert i Horsens være mellem udsyn eller lyd. Jeg sad fint, og havde et godt overblik. I forhold til min samlede oplevelse blev den meget forstyrret af en dame netop foran mig, der hostede konstant i 2,5 time.

mvh. Niels

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.