ANMELDELSE: Charles tante, Fredericia Musicalteater

Lars Mølsted brillerer i “Charles tante” i Fredericia

har moderniseret kvindesynet i “Charles tante”, men ellers dyrker den det bedagede, som forvirrer helhedsoplevelsen.

★★★☆☆☆

En mand i dametøj er et velkendt komediegreb. Og en af mestrene her til lands, Dirch Passer, prentede sig ind i vores bevidsthed i filmen “Charles tante” fra 1959. Nu skal gøre ham kunsten efter i musicalversionen på .

Musikken er ny. Men manuskriptet er gendigtet efter Arvid Müllers film, der er en filmatisering af forestillingen på A.B.C. Teatret i 1958, der igen er en oversættelse af engelske Brandon Thomas’ originale farce “Chaley’s Aunt” fra 1892. Og historien er stadig, som den var i 1892: En klassisk mand i dametøj-forvekslingskomedie. Bygget op om et brandgodt plot.

Der er ikke mange film, som denne anmelder kender bedre. VHS-båndet med filmen “Charles tante” blev slidt op i min barndom. Derfor var det også med forventningsglæde og spænding, at annonceringen af “Charles tante” på Fredericia Musicalteaters program blev modtaget. Der er ingen tvivl om Lars Mølsteds kapacitet, men kan han leve op til denne rolles proveniens? Og hvordan vil man behandle sådan en senromantisk farce i 2023?

og har i deres gendigtning af manuskriptet fastholdt historien og persongalleriet, men har fornuftigt nok givet de ellers temmelig naive piger en selvstændig vilje. Nu er de ikke længere underlagt deres onkels myndighed, men bruger ham nærmere som en forhindring for at sno mandfolkene. Og det er kun de mænd, der er forblændet af enkens penge, der ikke gennemskuer udklædningen. Altså får historien et kvindesyn, der passer lidt bedre til vores tid.

Musikken, der er komponeret af og , rummer både store korværker, kærlighedsballader og en irriterende indtrængende brasiliansk samba, som man uvægerligt går og smådanser til i pausen. Alt i alt en ganske velkomponeret og melodisk ny musical. Og med flere sjove solosange som eksempelvis “Alt ånder fred”, hvor den udkørte hushovmester Olufsen forsøger at holde en te-pause imellem forstyrrelserne og de nedtrampede tulipaner.

har iscenesat forestillingen med masser af musical-virkemidler og har fornemt adapteret nogle af de klassiske scener fra filmen ind på scenen. Desværre er det mere moderne kvindesyn nærmest det eneste, der er blevet moderniseret. Handlingen foregår omkring år 1900, og den tidsalder synes spillestilen såvel som diktionen også at dyrke. Og det bliver et enerverende og kunstigt valg igennem forestillingen.

Vi savner valg her. Er ung forelskelse, fornuftsægteskaber og grådighed eviggyldige temaer, eller hørte de forrige århundrede til? Moderniserer vi, eller konserverer vi?

På skuespillersiden er ikke overraskende i hopla. Dels er han enormt fint syngende i sangene om og med sin ulykkelige forelskelse fra et tog i Schweiz. Og dels forløser han til fulde det komiske midtpunkt som dilettantskuespilleren Ditlev, der agerer Charles tante. Han brillerer i alle discipliner i forestillingen, og hans præstation er i en liga for sig selv.

Ellers imponerer også som hushovmester Olufsen med tyk sydsjællandsk dialekt og funny bones, og , der spiller den griske nabo Lohmann, får især vokalt formidlet skiftet imellem hård og formynderisk onkel til fedtet og slesk bejler. er – ligesom Holger Juul Hansen var i filmen – både charmerende, statelig og nobel som Ritmester Frederik Ahlevig, og formår samtidig at give plads til komikken.

Ellers er ensemblets styrke først og fremmest deres evner som sangere og dansere, mens de skuespilmæssigt synes at mangle instruktioner og derfor febrilsk karikerer og overspiller deres roller – både de store og de små. I hvert fald bliver deres greb om karaktererne så overfladiske og stilmæssigt forvirrende, at vi hurtigt mister interessen for dem.

Ikke desto mindre er Fredericia Musicalteaters opsætning af “Charles tante” en underholdende og frisk musicalversion, der særligt for kendere af filmen bidrager med både genkendelsesglæde og et par interessante tvists.

Forestillingen spiller i Fredericia til den 8. oktober 2023.


Forfatter: Arvid Müller efter originalmanuskript af Brandon Thomas | Musik: og | Manuskript og sangtekster: og | Iscenesættelse: | Kapelmester: | Medvirkende: , , , , , , , , , , , , , , , , , og | Koreografi: | Scenografi: | Kostumedesign: og | Lyddesign: | Produceret af:

Del med dit netværk