ANMELDELSE: Cirkus Summarum 2023

Cirkus Summarum bekæmper nej-hattene

Onkel Reje bliver klappet og hujet ind i manegen i årets forestilling fra , der hylder retten til at være, som man er.

★★★★☆☆

Efter åbningsnummeret i årets har Onkel Reje lige noget vigtigt at sige. Om noget skelsættende, der er sket i hans liv. Få øjeblikke forinden, hvor hele holdet af DR-værter bliver præsenteret i manegen, modtager han en øredøvende klapsalve af publikum som et udtryk for medfølelse og støtte til ham og skuespilleren , der er inden i Onkel Reje, efter de seneste måneders nyheder om trusler og stresssygemelding. Men dét, som Onkel Reje vil fortælle os, er ikke, hvad vi forventer.

Nej, nyheden er, at han skal giftes. Med en svensker, der umiskendeligt ligner en abe. Ulla, hedder hun, og Hr. Skæg forestår vielsen lige midt i cirkusteltet.

Igen i år er tilbage med et cirkusshow, der kombinerer traditionelt cirkusartisteri med historiefortælling. I år er rammefortællingen, at Silja har overtaget cirkusset fra sin onkel Kaj, men hun har glemt at få en cirkustilladelse fra kommunen. Nu prøver Kommunemanden – ja, det er hans navn – at få lukket og slukket. Men inden i ham gemmer sig en drøm om show og pailletter, som selvfølgelig ikke kan undertrykkes.

Forestillingen hylder de krøllede hjerner og skæve personligheder, som ikke passer i kasser, og fungerer samtidigt som en kærlighedserklæring til Onkel Reje og alt det, han står for i et ellers så poleret samfund og mediebillede. Det er smagfuldt fortalt, så der hverken går Onkel Reje-kampagne eller dem-mod-os i den. Men man skal ikke tænke længe over, hvem Kommunemanden, hvis usikkerhed og forliste drømme får ham til at ty til forvaltning og forbud, i virkeligheden repræsenterer.

Til sidst får vi sympati for Kommunemanden, der bliver spillet flot alf . Vi buher ad ham i første akt, men når hans indre cirkusartist begynder at titte frem, knuselsker vi ham. Og undervejs giver Hebsgaard den gas med sin gummiagtige krop, når han lader sig hypnotisere af Hr. Skæg, og sin fortrinlige musicalstemme, når han svinger sig rundt i manegen sammen med Motor Mille. Dramaturgisk set er Kommunemanden en hovedrolle, men det er naturligvis de kendte DR-værter, der tager mest manegetid. Ikke desto mindre formår Hebsgaard at efterlade et uudsletteligt indtryk.

Når det er sagt, er der ikke meget kød på årets cirkusforestilling fra . Det gælder både historien, der er noget mager i sulet, og de artistiske indslag, der er mindre flyvende, end tidligere sæsoner. Og instruktør har ikke rigtigt fået iscenesættelsen til at leve i den runde arena-sceneform. Til gengæld er “cirkusbørnene”, der plejer at være med som både praktisk hjælp og danseensemble, skarpt street-dansende i Toniah Pedersens lækre koreografier. De er forestillingens kunstneriske højdepunkt.

spiller i Ballerup til den 12. juli 2023 og derefter i Aarhus til den 3. august 2023.

Manuskript: | Iscenesættelse: | Kapelmester: Medvirkende: , , , , , , , m.fl. | Musik: Koreografi: | Musikalske arrangementer: | Produceret af: i samarbejde med og