ANMELDELSE: De befriede, Teater Republique

Østerbrosk besættelseshistorie på Republique

”De befriede” er en underholdende men også noget monoton, lokalhistorisk forestilling om besættelsestiden i gaderne på Østerbro.

★★★★☆☆

Gik du glip af anmeldelsen af Teater Republiques ”Lehman Brothers” i nærværende avis i sidste måned? Nye læsere kan begynde her. Sideløbende med ”Lehman Brothers” spiller på Østerbro i København nemlig også forestillingen ”De befriede”. Og selv om det historiske udgangspunkt er et andet, så er det næsten den samme opskrift én gang til.

Også på scenen er der gengangere. ”Lehman Brothers” spilles af de tre skuespillere , og . De samme tre medvirker også i ”De befriede”, hvor de dog bliver flankeret af skuespiller .

Ellers er det meste af det kreative team et andet. Manuskriptet er skrevet af den svenske dramatiker og efterfølgende oversat af , mens forestillingen er iscenesat af islandske . Netop derfor er det bemærkelsesværdigt, at de to forestillinger lægger sig konceptuelt så tæt op ad hinanden.

Endnu en gang er det nogle konkrete personer, der beretter om en historisk periode. I ”De befriede” er det frihedskæmpere, værnemagere og nazister i Anden Verdenskrig, som vi møder og følger. Handlingen foregår både i årene under besættelsen og i flashforwards til år 1981, hvor to kriminalbetjente forsøger at opklare et mistænkeligt skuddrab på én af disse centrale figurer fra besættelsestiden.

Der er både drama og krimi i forestillingen, men det er nu ikke nok til at gøre den rigtigt spændende. Den fremstår mest som en lokalhistorisk performance i kraft af dens kredsen om det østerbroske miljø før og under krigen.

Problemet er …

Den konceptuelle lighed med ”Lehman Brothers” findes også i det sceniske udtryk. ”De befriede” er på samme måde båret af et teksttungt forlæg, hvor skuespillerne både agerer fortællere og en række forskellige roller. De afbryder hinanden og supplerer hinandens replikker hele vejen igennem forestillingen, og det bliver desværre særdeles monotont at være publikum til.

Problemet er, at grebets formål er at fastholde publikums opmærksomhed, men i virkeligheden skubber det publikum fra sig. Derfor lærer vi kun overfladisk disse mange karakterer at kende, mens skuepillerne kæmper for at gøre alle deres karakterskift så troværdige som muligt.

Alt i alt er både problemerne og styrkerne altså de samme i ”De befriede” som i ”Lehman Brothers”. Særligt kan vi glædes over de fire særdeles dygtige, sjove og alsidige skuespillere, mens vi samtidigt bliver klogere på en relevant historisk periode – i dette tilfælde særligt relevant, hvis man er borger på Østerbro.


Tekst: | Iscenesættelse: | Oversættelse: | Medvirkende: , , og | Scenografi: Kostumedesign: Karin Betz | Lyddesign: og Lysdesign: Brian Njie | Videodesign: Søren Knud | Produceret af:

Del med dit netværk