ANMELDELSE: Den sidste bølge, Aarhus Teater

En ungdommelig og undersøgende iscenesættelse og et ambitiøst manuskript lykkes delvist i “Den sidste bølge” på .

★★★☆☆☆

I forestillingen “Den sidste bølge” gentænker Aarhus Teaters husdramatiker, , danskheden og den danske besættelse af at vurdere sin egen lykke i forhold til verden omkring os. Med udgangspunkt i disse års arbejde på at kolonisere Mars tager Woetmann sin hovedperson, Samuel, ud på en rumrejse til den røde planet, hvor den uendelige frihed og livsnydelse kan tage pippet fra enhver.

Den sidste bølge - Aarhus Teater

Foto: Anna Marín Schram

Hvad flygter Samuel fra? Han er en del af jordens lykkeligste befolkninger. Han forlader en ferietropeø med vin, drinks, sol, venner, havestole og en kuglegrill for i stedet at være eneboer på Mars uden det tyngende fællesskab og familieliv omkring sig.

Men civilisationen sidder stadig i kroppen på ham, og han tager den med sig til Mars. Han indretter sig med potteplante og dørmåtte foran rumskibet. Og når man så sidder der og nyder tilværelsen som et civiliseret menneske uden et samfund at være civiliseret i, så bliver besættelsen af frihed til en endnu større mare på ryggen. Det må briste. Samuel vil tilbage livet, der kan leves på godt og ondt.

Den sidste bølge - Aarhus Teater
, og
Foto: Anna Marín Schram

Instruktøreleven fra i København giver i “Den sidste bølge” dramatikerens ord spandevis af næring med en futuristisk sci-fi-iscenesættelse. Næring, som manuskriptet i sig selv savner. For nok fylder Woetmann forestillingen med replikker og temaer, der vil ‘noget’, men når dette ‘noget’ bliver til ‘meget’, så bliver det nogle gange som et knytnæveslag i ansigtet, som man ikke helt ved, hvorfor man har fortjent.

Sådan er “Den sidste bølge”. Den har en ungdommelig nysgerrighed og genreudforskning over sig, men den slår lidt retningsløst fra sig ud i luften. Den kommer ikke rigtigt i dybden med, hvilket formål den tjener som scenekunst. Manuskriptet bevæger sig ofte i floskler og teaterklichéer, og iscenesættelsen arbejder primært på et konceptplan og efterlader tilsyneladende den personlige instruktion nedprioriteret.

Den sidste bølge - Aarhus Teater

Foto: Anna Marín Schram

Men de komiske karakterer og replikker leveres sikkert af skuespillerne, der tydeligt bringer en vis erfaring ind i projektet. Ikke mindst , som atter imponerer på . Forestillingen overrasker og forundrer sporadisk, men frustrerer og keder også til tider. Der er således både plads til og potentiale for forbedring hos såvel instruktøreleven og husdramatikeren .

“Den sidste bølge” spiller på Studio ind til den 24. maj 2017.


Af: | Iscenesættelse: Medvirkende: , og Scenografi:

Del med dit netværk