ANMELDELSE: Den sidste turist, Svalegangen

skinner som en lille, sjælfuld flamme i kabaretten “Den sidste turist” på .

★★★★★☆

Kabaretten “Den sidste turist” tager udgangspunkt i Lulu Zieglers liv og bagkatalog som en af 30'ernes og 40'ernes store visesangerinder. Ziegler flygtede under besættelsen til Sverige, hvorefter hun gjorde stor karriere også i Norge og Sverige. Nu står tilbage på kabaret-skibet – hvor forestillingen er produceret, før den drog på turné til blandt andet Svalegangen – og her vil hun i skikkelse af skibets galionsfigur afløse Lulu Ziegler efter hendes nu mere end 70 års fraværelse.

En skøn lille scene, et hyggeligt setup og en humoristisk rejse gennem en kabaret, der mest af alt er et nostalgisk genhør med nogle af datidens bedste viser. Vi hører eksempelvis “Sangen om Larsen”, “Pige, træd varsomt” og Lulu Zieglers egen “Den sidste turist i Europa”.

Bodil Jørgensen Foto: Brita Fogsgaard

Forestillingen bringer ikke meget nyt og banebrydende til verden, og kun titelsangen, “Den sidste turist”, får en – i øvrigt noget uventet – indpakning af samfundskritik, hvilket der ellers i disse tider er rigeligt grobund for at udvide til resten af kabaretten. Men forestillingen introducerer ikke den samfundskritiske tone, men åbner derimod dørene til en retrospektiv væren i en svunden tids melodier – og så med Bodil Jørgensens gevaldige kundskab inden for det tilfældigt og pinagtigt komiske som katalysator. Hun bevæger sig, taler og formulerer sig så uheldigt, som kun kan slippe så yndefuldt afsted med. Det er i sig selv en stor præstation på en kabaretscene.

Musikalsk akkompagneres hun af , som spiller den stumme pianist, der med velspillende fingre og et fjernt blik i øjnene skaber en stemning af uendelighed og uvirkelighed i rummet. Og med et billede af Nyhavn igennem et koøje på bagtæppet, samt nogle små, drillende kommentarer til Operaen på den anden side af havnen og Det Kgl. Teater for enden af Nyhavn, så er stemningen sat til en aften på Nyhavn i noget, der ligner 30-50'ernes København – uden måske helt at være det.

Selvom forestillingen havde mulighed for en mere bidsk tone, så var det tydeligvis ikke noget, den ville – og som sådan lever forestillingen fuldt ud op til sin egen præmis. er og bliver en ener, når hun er såvel solist som en del af ensemblet i Skuespilhuset.

Forestillingen er på turné og spiller på Teatret Svalegangen den 8. til 12. september 2015.

Medvirkende: | Tekst: | Instruktør: og | Musik: Produceret af: