Stress-teater til de stressede unge
Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren er aktuel med en ny ungdomsforestilling. Denne gang en hamrende relevant forestilling om stress blandt unge og de skyhøje forventninger til sig selv i en alder af 16 år.
★★★☆☆☆
Danske unge føler sig stresset. Nye tal fra Den Nationale Sundhedsprofil (udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed) viser, at 31,9 % af unge i alderen 16-24 år i 2017 har et højt stressniveau. Det er også den aldersgruppe i undersøgelsen, der har det højeste stressniveau. For unge kvinder i samme aldersgruppe er andelen endnu højere; her har hele 40,5 % et højt stressniveau.
Derfor er ungdomsforestillingen “Det går ned” fra Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren en særdeles aktuel forestilling. Den handler nemlig om den 16-årige Caroline, som halser igennem ungdommen fuld af forventninger til sig selv. Hun skal være ‘nede med’ den populære pige på fodboldholdet, superklog som klassens stræber, så cool som skolens musikalske gulddreng og helst være seksuelt og romantisk lige så meget fremme i skoene som sin bedste veninde. Samtidigt er det hendes fødselsdag, og det giver en række yderligere anledninger til at skuffe sig selv og sin familie.
Stærkt dramaturgisk arbejde
Manuskriptet er klogt og humoristisk skrevet af Henrik Szklany, og dramaturgien i forestillingen er klassisk og velopbygget. Der er en klar linje fra begyndelse til slutning, som kulminerer i en slem erkendelse for Caroline. For selvom det er en klassisk fortælling, så er pointen ikke, at et smil fra gulddrengen kan redde det hele. For forestillingen viser mest af alt, at problemet er der, og at det er større, end vi tror.
Scenografien af Nadia Nabil er sammen med lysdesignet af Jesper Jepsson æstetisk velfungerende, og manuskriptet forlænges ind i scenografien, hvor en glødepære og kulissernes blodrøde vægge bliver et galoperende hjerte i Carolines krampende krop.
Det er den erfarne Janicke Branth, der er produktionens dramaturg, og måske netop derfor skinner de dramaturgiske kvaliteter, der får forestillingen til at hænge sammen, så meget igennem.
Manuskriptet løftes ikke
Sara Line Møller Olsen spiller hovedpersonen Caroline, mens de øvrige roller spilles af Matias Hedegård Andersen. Desværre fungerer skuespillet generelt langt fra tilfredsstillende. Birollerne er platte, hvilket åbenlyst har været tilsigtet, men det gør Szklanys replikker svage, og publikum opbygger en distance til fortællingen.
Dermed forsvinder identifikationen og måske det vigtigste formål med forestillingen – hvis man altså har haft et ønske om at gøre forestillingen vedkommende for de unge, der ser den. Ydermere er både birollerne og Caroline-karakteren uklare. Det virker nogle gange, som om skuespillerne ikke rigtigt er ‘landet’ i karaktererne og stadig søger efter deres karaktertræk. Iscenesættelsen af Leiv Arne Kjøllmoen er desuden overarrangeret og i et næsten konstant højt niveau, hvorfor vi kommer til at savne variationer.
Dog er der øjeblikke, hvor hårene rejser sig på armene. I nogle få scener skifter formen til indre monologer fra Caroline, hvor vi i en balstyrisk talestrøm hører hendes tankerækker, der snubler over hinanden. Her går manuskript, scenografi, lyd- og lysdesign, spillestil og iscenesættelse op i en højere enhed. Men altså kun momentant.
En relevant ungdomsforestilling
Teateriet Apropos er et af de mere aktive lokale teaterkompagnier i Aarhus. For et år siden havde de premiere på forestillingen “Welcome to the Internet”, som var i et tilsvarende samarbejde med Teaterhuset Filuren. Her var crazy-komikken og den fortællende teaterform særdeles velfungerende.
I denne omgang har man med “Det går ned” ikke haft det samme held med farverige, syntetiske parykker og ungdommelig spillestil. Til gengæld er denne forestilling måske endnu mere aktuel og relevant for de unge. Og den behandler et problem, som, jævnfør de førnævnte tal fra rapporten, er mere overset, end de fleste af os endnu har erkendt.
“Det går ned” spiller på Filuren i Aarhus til og med den 23. marts 2018.
Dramatiker: Henrik Szklany | Instruktør: Leiv Arne Kjøllmoen | Medvirkende: Sara Line Møller Olsen og Matias Hedegård Andersen | Scenograf: Nadia Nabil | Lyddesign: Johannes Smed | Lysdesign: Jesper Jepsson | Produceret af: Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren