ANMELDELSE: Det vi ved, Aarhus Teater

Ny dansk dramatik har både opture og nedture. Denne gang vil vi forsøge at glemme “Det vi ved” på Aarhus Teater.

2 ud af 6 stjerner

Halvanden time tabt på gulvet i Aarhus Teaters nye dramatiker-projekt, “Det vi ved” med manuskript af dramatiker og hjerneforsker Mikkel Wallentin. Men hvordan kunne det gå så galt? Råmaterialet, det vil personerne – de udøvende såvel som de skabende kunstnere – er alle begavede mennesker, som vi kan forvente os store teateroplevelser fra i fremtiden. Men denne gang har Mikkel Wallentin begået et manuskript, der på én gang vil både alt og intet.

Når man tænker på, hvad forestillingen vil bidrage med til teatret og verden, så måtte titlen hellere være “Det vi ikke ved” – og forestillingen kunne nyde sammenligning med Becketts absurde intethedsteater. Men i stedet trækker manuskriptet mere altmodische tråde til 90’ernes teatergruppe Dr. Dante, og til Christian Lollikes første værker i begyndelsen af 00’erne. Eksempler, som i sin tid var skelsættende, men som i dag ville være lidt ‘last season’. Både replikkerne og dramatikkens indhold har en tung duft af kluntet klichéteater og højskolepoesi.

Christian Hetland og Nanna Bøttcher Foto: Anna Marín Schram
Christian Hetland og Nanna Bøttcher
Foto: Anna Marín Schram

Iscenesættelsen af Petra Berg Holbek griber sådan set fat om manuskriptets forlæg, men den manglende nerve i dramatikken søges ikke skabt i iscenesættelsen, og iscenesætterens fortolkning synes aldeles fraværende. Samtidig viser scenograf Igor Vasiljev en ganske overlegen æstetik i forestillingens visuelle utryk, og der er skabt et sanseunivers, som umærkeligt påvirker publikum – men også her har scenografi et eget liv, som ikke vedrører dramatikken og iscenesættelsen. Skuespillerne er på samme vis som dådyr i billygterne; de prøver nærmest desparat at søge meningen i forestillingen, mens publikum stirrer på dem, og lamperne brænder i deres pupiller. Og jeg spørger mig selv: Var der ikke et øjeblik, hvor den ene skuespillers øjne så ud på os og hviskede undskyld?

Men hvis man er til forestillinger med masser af handling, så er “Det vi ved” et oplagt valg! Vi møder to forskere, som forsøger at revolutionere hjerneforskningen – den ene for menneskehedens skyld, den anden for karrierens skyld. Der er også problematikken om brug af forsøgspersoner, samt spørgsmålet om bevidsthed eller bevidstløshed hos koma-patienter. Vi møder også datteren, der har været med i X-Factor, og vi ser hendes liv udvikle sig fra barndom til ulykken i hendes ungdom. Vi ser også en forsker, som har sex med en journalist, og en far, som er blevet skilt fra sit barns mor. Og hvad nu, hvis det var dit eget barn? Og hvad nu, hvis det var dig selv? Og hvad nu, hvis din læge ikke altid ville dig det bedste?

“Det vi ved” spiller på Aarhus Teater Studio ind til den 28. maj 2016.


Dramatiker: Mikkel WallentinInstruktør: Petra Berg Holbek | Medvirkende: Julie Buch-Hansen, Nanna Bøttcher, Kjartan Hansen og Christian HetlandScenograf: Igor VasiljevTekniske ansvarlige: Kim Glud og Ise Klysner KjemsLysansvarlig: Ib Asp

Hvad mener du? Skriv din kommentar her.