Gentænkningen af “Elsker dig for evigt” efter Susanne Biers film lykkes i høj grad igennem Marie Brolin-Tanis koreografi og iscenesættelse.
★★★★★☆
Den tredje og sidste del af Bier-Trilogien i forbindelse med Aarhus 2017 er “Elsker dig for evigt” som danseforestilling. De foregående Susanne Bier-film, der er blevet gentænkt i Bier-Trilogien, var først “Brødre” som opera og siden “Efter brylluppet” som musical. “Elsker dig for evigt” er produceret i et samarbejde mellem Black Box Dance Company i Holstebro og Musikhuset Aarhus, mens det kunstneriske samarbejde sker mellem koreografien af Marie Brolin-Tani og musikken af Pernille Rosendahl.
Og tredje gang skulle vise sig at være lykkens gang for Bier-Trilogien. Her kommer det sceniske udtryk, brugen af teatrets virkemidler og nyfortolkningens kraft for alvor til at gå op i en samlet helhed, hvilket ikke lykkedes for de to foregående eksperimenter. Og det er i høj grad koreograf Marie Brolin-Tanis fortjeneste.
Den vigtigste rekvisit er det nøgne scenegulv, for det er her, vi virkelig mærker dansens kraft, når den rusker op i vores følelser, så vi kun enten kan overgive os eller give op. De fleste af os vælger dog at overgive sig, for “Elsker dig for evigt” er ikke iscenesat elitært eller sært som mange andre kontemporære danseperformances, men nærmest folkeligt og sirligt fortællende. Dette understøttes med Pernille Rosendahls musik og sang, som hun selv står på scenen og fremfører iblandt danserne.
Visuelt hjælpes forestillingen med videoprojektioner, hvilket også er udført og afviklet på en yderst behagelig og balanceret måde, så vi helt glemmer, at vi faktisk allerede fik nok af dét virkemiddel i 90’erne. Her matcher det både fortællingen og koreografien uden at virke altmodisch.
Af de medvirkende må og skal Zaneta Majcher fremhæves i rollen som Cæcilie. Hendes krop smyger sig ind i koreografien, så den faktisk ser ud, som om den bliver skabt af hende nu og her. Hendes bevægelser er kontrollerede og dog spontane, og hendes styrke og skarphed i hvert enkelt trin er betagende at følge.
Måske har der været lidt usikkerhed på scenen denne aften, eller måske er koreografien trods alt en anelse for ambitiøs – i hvert fald var der blandt resten af de medvirkende til tider upræcise og asynkrone bevægelser, som bestemt ikke var meningen. Det er dog ikke på et niveau, hvor det tager skønheden ud af forestillingen, men det tager blot pletvist vores fokus fra forestillingen helhed og dansens udtryk. Det er en skam, når det sker.
Ikke desto mindre er “Elsker dig for evigt” ikke noget dumt bud på gentænkning af en film, og den er egnet for såvel den erfarne dansepublikummer som den nysgerrige.
Forestillingen er en del af kulturhovedstadsåret Aarhus 2017, og den spiller i Musikhuset Aarhus ind til den 12. november 2017, samt igen i Musikteatret Holstebro den 25. januar 2018.
Koreografi og instruktion: Marie Brolin-Tani | Medvirkende: Lionel Ah-Sou, Zaneta Majcher, Joshua James Scott, Anna Stamp Møller, Charlotte Arnold, Marco Rizzi og Sara Birgit le Falk Christenen | Sang, lyddesign og musik: Pernille Rosendahl, Søren Vestergaard og Christian Tronhjem | Scenografi og videodesign: Signe Krogh | Kostumer: Åsa Gjerstad | Lysdesign: Kim Glud | Produceret af: Black Box Dance Company og Musikhuset Aarhus