ANMELDELSE: Gengangere, Aarhus Teater

Iscenesættelsen af Ibsens klassiker ”” er respektfuld over for tiden. Den kombinerer vor tids scenekunst med 1800-tallets nyklassiske teatertradition, og det er uden at gå på kompromis med spillekunsten.

★★★★★☆

Det skulle vise sig at blive en storslået aften på Scala-scenen i . og har i den seneste tid prydet plakaterne på teaterpladsen, og alting tydede på et strålende samspil mellem de to generationer – og de levede op til forventningerne.

mestrer det infantile spil af en optrappende sindssyge, der konstant bekæmper den barnlige livsglæde og nysgerrighed. Fuldskaben og gråden er udfarende og spontan, hvilket i visse øjeblikke kunne synes ukontrolleret, men som mest af alt er karakterskabende.

Sammen med bliver denne spontanitet udfordret stærkt, stilsikkert og suverænt af en skuespillerinde, hvis store scene- og karaktererfaring fylder hele Scala med 'og her har vi så enkefru Alving'. En særlig stor fornøjelse!

Inge Sofie Skovbo, Gengangere, Aarhus Teater

Foto: Rasmus Baaner

Iscenesættelsen bar tydeligt præg af naturalisme, som helt og holdent syntes at være i Ibsens ånd. Det blev komplementeret af ' æstetiske scenografi, der sætter spillerne på en spilleplade i et hvidt lokale. Bagvæggen var dekoreret af en diskret videoprojektion, som for en gangs skyld ikke blev fremmedgørende men bidrog positivt til æstetikken.

Instruktør har oven i købet ladet spillerne flytte sig rundt i en naturalistisk tanke, hvor en entré, en monolog eller en vigtig replik sagtens kan siges med ryggen mod publikum. Desuden blev der skabt nogle eftertænksomme tomrum i iscenesættelsen, som lod os få et blik direkte ind i karakteruniverset. Dette blev gjort med rørende akkompagnement af musik og lysdesign.

Og lad os aldrig glemme , som spillede rollen som Jakob Engstrand med timing, charme og præcision. Karakteren bliver vores indgang som publikum til forestillingens univers og personer – et uundværligt element i en dynamisk rollebesætning.

Del med dit netværk