Klassikere dør på stribe i Aalborg
Aalborg Teaters klassikere fungerer ikke, og måske er det tid til, at teaterdirektøren sætter en anden end sig selv til at løse opgaven.
★★☆☆☆☆
Der er Henrik Ibsen på ikke mindre end tre af landets teatre i denne måned. Det Kongelige Teater spiller ”Et dukkehjem”, Husets Teater spiller ”Lille Eyolf”, og nu har Aalborg Teater netop haft premiere på sin ”Hedda Gabler”.
På de to københavnske scener er det unge, talentfulde instruktører, der skarpsindigt har fortolket værkerne. Begge endte som glimrende forestillinger, hvor der er skåret ind til benet på de klassiske tekster.
På Aalborg Teater er det teaterchefen, Hans Henriksen, der selv står bag iscenesættelsen, mens husets chefdramaturg, Jens Christian Lauenstein Led, har stået for moderniseringen af teksten.
Her har man ikke skåret ind, men tværtimod skrevet om, lagt til og trukket fra. Det resulterer i en forestilling, der tematisk set stritter i alle mulige retninger. Det er umuligt at gennemskue, hvad Aalborg Teater har villet sige med forestillingen.
Det skyldes ikke mindst, at forestillingens omdrejningspunkt, overklassekvinden og generaldatteren Hedda, er blevet fuldkommen overset.
Hun er ellers en af teaterhistoriens mest interessante og sprængfarlige kvinderoller. En manipulator, en neurotiker og en femme fatale i ét. Men i denne version bliver hun en kedelig og teenageagtigt ugidelig forstadsfrue.
Instruktørens arbejde
Sikke dog en skuffelse. Men desværre også forventeligt. For Hans Henriksen har sandelig ikke haft held med sine moderniserede klassikere på Aalborg Teater. Sidste år leverede han en tålelig ”Et dukkehjem”, men han har også fået smadret både ”Romeo og Julie” og ”Forbrydelse og straf” på vejen.
Næsten hver gang fremstår forestillingerne hovedløst moderniserede – vist kun for moderniseringens skyld. Og skuespillerne har flere gange udstrålet, at de spiller på et instruktionsløst grundlag.
I ”Hedda Gabler” virker det ikke, som om skuespillerne savner instruktioner. Det virker nærmere, som om de helt har opgivet at spille teater. Sjældent har man set så dygtige skuespillere spille så dilettantisk. Det ligner en amatørtrup fra Gug, der er blevet kørt ind på et afbud.
Man kan ikke lægge ansvaret på andre end instruktøren. Han skulle have truffet det kunstneriske valg, sat retningen, samlet trådene, fjernet fejlene og inspireret holdet. Det er instruktørens job.
Hvem Hans Henriksen vil hyre, bestemmer Hans Henriksen selvfølgelig selv. Men denne anmelder har endnu ikke set en iscenesættelse, der kan retfærdiggøre, at han som direktør på ét af landets største teatre gang på gang giver tjansen til sig selv. Der er nok af gode instruktører her til lands, som kunne have løst opgaven bedre.
“Hedda Gabler” spiller på Aalborg Teater til den 24. oktober 2020.
Af: Henrik Ibsen | Oversættelse og modernisering: Jens Christian Lauenstein Led | Iscenesættelse: Hans Henriksen | Medvirkende: Bolette Nørregaard Bang, Ferdinand Falsen Hiis, Line Nørholt, Marcus Gad Johansen og Martin Ringsmose | Scenografi: Nicolaj Spangaa | Lysdesign: Kasper Daugberg | Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg | Produceret af: Aalborg Teater