ANMELDELSE: Hedda Gabler, Aalborg Teater

Klassikere dør på stribe i Aalborg

Aalborg Teaters klassikere fungerer ikke, og måske er det tid til, at teaterdirektøren sætter en anden end sig selv til at løse opgaven.

★★☆☆☆☆

Der er på ikke mindre end tre af landets teatre i denne måned. spiller ”Et dukkehjem”, spiller ”Lille Eyolf”, og nu har netop haft premiere på sin ”Hedda Gabler”.

På de to københavnske scener er det unge, talentfulde instruktører, der skarpsindigt har fortolket værkerne. Begge endte som glimrende forestillinger, hvor der er skåret ind til benet på de klassiske tekster.

er det teaterchefen, , der selv står bag iscenesættelsen, mens husets chefdramaturg, , har stået for moderniseringen af teksten.

Her har man ikke skåret ind, men tværtimod skrevet om, lagt til og trukket fra. Det resulterer i en forestilling, der tematisk set stritter i alle mulige retninger. Det er umuligt at gennemskue, hvad har villet sige med forestillingen.

Det skyldes ikke mindst, at forestillingens omdrejningspunkt, overklassekvinden og generaldatteren Hedda, er blevet fuldkommen overset.

Hun er ellers en af teaterhistoriens mest interessante og sprængfarlige kvinderoller. En manipulator, en neurotiker og en femme fatale i ét. Men i denne version bliver hun en kedelig og teenageagtigt ugidelig forstadsfrue.

Instruktørens arbejde

Sikke dog en skuffelse. Men desværre også forventeligt. For har sandelig ikke haft held med sine moderniserede klassikere på . Sidste år leverede han en tålelig ”Et dukkehjem”, men han har også fået smadret både ”Romeo og Julie” og ”Forbrydelse og straf” på vejen.

Næsten hver gang fremstår forestillingerne hovedløst moderniserede – vist kun for moderniseringens skyld. Og skuespillerne har flere gange udstrålet, at de spiller på et instruktionsløst grundlag.

I ”Hedda Gabler” virker det ikke, som om skuespillerne savner instruktioner. Det virker nærmere, som om de helt har opgivet at spille teater. Sjældent har man set så dygtige skuespillere spille så dilettantisk. Det ligner en amatørtrup fra Gug, der er blevet kørt ind på et afbud.

Man kan ikke lægge ansvaret på andre end instruktøren. Han skulle have truffet det kunstneriske valg, sat retningen, samlet trådene, fjernet fejlene og inspireret holdet. Det er instruktørens job.

Hvem vil hyre, bestemmer selvfølgelig selv. Men denne anmelder har endnu ikke set en iscenesættelse, der kan retfærdiggøre, at han som direktør på ét af landets største teatre gang på gang giver tjansen til sig selv. Der er nok af gode instruktører her til lands, som kunne have løst opgaven bedre.

“Hedda Gabler” spiller på til den 24. oktober 2020.


Af: | Oversættelse og modernisering: | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , og | Scenografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af:

Del med dit netværk