“Hey Lin” udfolder et ikke helt almindeligt hoved
Spurgt! Der er for meget bekendelse og for lidt genkendelse i Lin Melkanes velproducerede “Hey Lin”, hvor et ungt menneskes hjerne åbnes.
★★★★☆☆
Det er kun halvandet år, siden Lin Melkane sammen med William Lippert viste deres midtvejsprojekter på dramatikeruddannelsen (Dramatisk Skrivekunst på DDSKS Aarhus). Deres to vidt forskellige enaktere var samlet i én forestilling under titlen “To hvide mænd” og var en samproduktion mellem scenekunstskolen, Teater Katapult i Aarhus, (nu omdøbte) Kolding Egnsteater og Team Teatret i Herning.
Men Team Teatret og Kolding Egnsteater har tilsyneladende ikke kunnet slippe den ene halvdel af forestillingen. Lin Melkanes enakter “Hey Lin” har fået endnu en tur igennem skrivemaskinen, ligesom Stig Reggelsen Skjold, der også dengang spillede den ene halvdel af Lins hoved, har fået en tur til i manegen.
Derfor syntes det også temmelig dejavu-agtigt at se “Hey Lin” på livestream fra Team Teatret tirsdag eftermiddag. Den indledende dialog imellem de to karakterer, der begge hedder Lin, og den runde scenografi, der både ligner en scene med glimmergardiner og et hoved med en karakteristisk frisure, tænder gnister i erindringen. Titlen, indpakningen og konceptet er det samme som dengang.
Hvor er genkendelsen?
Vi er inde i Lins hoved. Og da hovedpersonen og dramatikeren deler navn, er det selvfølgelig nærliggende at tro, at det er den samme person. Det er ikke uden betydning, da forestillingen i høj grad har karakter af en selvbiografi. Vi hører om hovedpersonen Lin Melkanes tanker, tvivl, bekymringer og diagnoser. Det bliver til tider særdeles privat.
Nogle gange endda så privat, at vi måske helst havde været fri for bekendelserne. Ikke fordi de er svære at forholde sig til for publikum – teater må gerne være svært at forholde sig til. Men fordi vi faktisk ikke rigtigt kan bruge det til noget.
Vi bliver nemlig aldrig inviteret ind i Lins univers. Når vi indimellem ser disse bekendelsesværker, som særligt i standupgenren har trendet i løbet af det seneste årti, så har vi haft en idé om, hvorfor vi skulle vide dette her om vores hovedperson. Med “Hey Lin” kommer vi ikke rigtig med ombord, og derfor sidder vi tilbage og tænker “spurgt”, som de unge vist ville sige, når ingen har spurgt.
Forestillingen er annonceret som et ungt teaterstykke – og som muligheden for at kigge ind i et ungt menneskes hjerne. Men hvilket ungt menneske? Hvor er den virkelighed, de unge kan spejle sig i? Er den i hashen? Bulimien? Skizofrenien? Vi forsøger at sætte kløerne i stykket dér, hvor hun møder Conrad, Sydfyns lækreste fyr. Her er der noget så genkendeligt, at det trods alt bliver noget særligt.
Humoristisk og velproduceret
Ellers er “Hey Lin” ganske velskrevet. Ikke mindst lykkes den med både at fastholde en dramatisk nerve – en spænding, om man vil – og en komisk tone igennem hele forestillingen. Tragedien lurer under de pudsige påfund. De to Lin-karakterer er morsomt spillet af Line Vejgaard Kjær og Stig Reggelsen Skjold, og de formår at gøre de lidt konstruerede dialoger virkelighedsnære og troværdige.
Særligt morsomt bliver det, når den ene Lin skælder ud på den anden Lin over, at hun ikke taler pænt om sig selv. “Det skal vi altså holde op med,” lyder formaningen. Eller når de synger Carl Nielsens melankolske “Tit er jeg glad” med en endnu tristere tekst. Det bliver tragikomisk at muntre sig i tristessen.
I det hele taget er selve iscenesættelsen af Petra Adlerberth-Wik og skuespillet af begge de medvirkende langt hen ad vejen velfungerende, ligesom Lise Marie Birchs scenografi, der kommer til at ligne et rigtig virkeligt hoved med øjne og mund, et temmelig genialt påfund.
Produktionen er med andre ord veludført, og manuskriptet har også sine styrker, som ingen andre end Lin Melkane kan tage æren for. Der sidder et syret hoved på hende, og det glæder vi os til at se udfoldet i fremtiden, uden at det behøver at dreje sig om hendes eget hoved med glimmergardiner. Mon ikke der gemmer sig noget mere væsentligt derinde?
“Hey Lin” spiller på livestream den 6.-8. april 2021. Billetter kan findes på Team Teatrets eller Kolding Egnsteaters hjemmeside.
Dramatiker: Lin Melkane | Iscenesættelse: Petra Adlerberth-Wik | Medvirkende: Stig Reggelsen Skjold og Line Vejgaard Kjær | Scenografi: Lise Marie Birch | Produceret af: Team Teatret og Kolding Egnsteater