Svindelnummer og skønsang i Randers
Det er ikke historiens kvalitet, der får os op af sæderne i “Historien om Bella”, men det gør Anna Ur Konoys udtryksfulde sangstemme.
★★★☆☆☆
Randers Egnsteater genopfører i øjeblikket den musikalske familieforestilling “Historien om Bella”, som havde urpremiere i 2015. Det er en forestilling om at leve under trange kår. Det dufter lidt af socialrealisme, men det er først og fremmest en kærlighedsfortælling, skrevet af dramatiker Andreas Garfield.
Vi dumper ind i historien på juleaftensdag, hvor Bella og hendes far skulle holde jul sammen. Men Bellas far, James, er ikke kommet hjem fra arbejdet på det lokale skibsværft. Hans arbejdskraft udnyttes af den kvindelige og følelseskolde værftsdirektør Crockett, som James har tabt en masse penge til i kortspil.
Pludselig kommer en frisk og charmerende gut til byen, som har hørt, at Bella kan synge, og han får en ide om en koncert, som skal hjælpe dem til at blive gældfri. Men han har ikke rent mel i posen, og da svindelnummeret kommer frem i lyset, har han friet til både Bella og Crockett.
Anna Ur Konoy fortryller os igen
Hun gør det gang på gang. Anna Ur Konoy imponerer endnu en gang denne anmelder med sin sangstemme og sin ekspressive spillestil. Hun har et helt unikt udtryk af både blidhed, robusthed og melankoli, og hendes sangstemme skærer sig direkte ind i hjertet.
Hun er fortryllende igen i “Historien om Bella”, ligesom i sin rolle i “Som i himlen” (»TEATRET«, 2014) og flere andre roller rundt i landet. Jacob Venndt har komponeret en vidunderlig lille melodi, der med Ur Konoys stemme fremtvinger gåsehud på denne anmelders arme.
Hvornår sker der noget?
Andreas Garfield holder sig fint til en simpel dramaturgi, men den savner fremdrift og dramatisk spænding. Et barn i salen på denne repremiere udtrykker efter cirka 20 minutter højlydt, hvad denne anmelder sidder og tænker: “Hvornår sker der noget?”
Alligevel skal visse ting, især hen imod forestillingens slutningen, forhastes igennem. Den underkuede bror til værftsdirektøren, som ”kun” kan spille klaver, bliver kun præsenteret kort som en ven til Bella i begyndelsen af forestillingen. Men det kommer noget pludseligt, når han redder Bella fra fattigdommen ved at rejse væk i noget, der kunne tolkes som en bryllupsrejse.
Og mere overraskende finder James kærligheden – eller i hvert fald venligheden – hos direktør Crockett, der efter at være blevet taget ved næsen er tøet noget op over for James.
Man kan sagtens gå fra “Historien om Bella” med smil på læben og varme om hjertet, fordi det trods alt er en kærlighedshistorie, som især igennem musikken taler til vores følelser. Men håndværket kunne have været skarpere, hvad angår både dramatikken og iscenesættelsen.
Af: Andreas Garfield | Iscenesættelse: Kurt Bremerstent | Medvirkende: Anna Ur Konoy, Lisbeth Knopper, Caspar Juel Berg, Hans Henrik Clemensen og Jacob Venndt | Scenografi: Sus Haugland | Musik: Jacob Venndt | Produceret af: Randers EgnsTeater