ANMELDELSE: Hvem er det der banker, Det Olske Orkester

Kritik af Danmarks selvbillede

Kritikken er tydelig i teatergruppen Det Olske Orkesters ”Hvem er det der banker” om Danmarks forvrængede selvbillede i forhold til Afrika.

★★★★★☆

“Hvilket land var det første i verden til at afskaffe slaveriet? Var det (A) Danmark eller (B) England?”

Til spørgsmålet står quizværten og tripper i takt med det forhastede urs tikken. Deltageren Liv, der som led i et tv-transmitteret indsamlingsshow til gavn for Afrika skal svare på spørgsmål, mens hun leder efter Afrikas hvide stjerne, kender ikke svaret. Derfor spørger hun publikum – altså os. Nogle gætter på Danmark. Og det er korrekt, siger showets vært.

Imens roder en underlig tekniker rundt langs scenekanten og lægger kabler til rette. En virus angriber systemet. Og det viser sig, at det er kabelmanden, der forsøger at få stoppet showet for at afsløre, at pengene slet ikke går til Afrika.

“Hver gang vi sender 1 kr. derned, får vi 15 kr. tilbage igen,” påstår han.

Og kabelmanden har helt ret i, at der er noget lorent ved dette show, der opstod hjemme i Livs soveværelse efter et mareridt. Pludselig bankede det på døren, og så havde hun en hel tv-produktion med byttemærker i tøjet stående omkring sengen.

Vi skal ikke bladre i mange historiebøger for at finde ud af, at quizværten tager fejl. Danmark var ikke et foregangsland i forhold til slaveriet. Måske endda tværtimod. Men vi dyrker fortællingen om Danmark som en humanistisk nation, og så bliver slaveri, børnearbejde og olieboringer ærgerlige fodnoter til fortællingen.

Usædvanligt klar kritik

forsøger med forestillingen ”Hvem er det der banker” at fortælle sandheden om Europas forhold til Afrika. Indsamlingsshowet bliver et grotesk satirisk greb, hvor vi sidder pænt og klapper ad de gavmilde typer hos Færsk-fonden, Vandbrug & Gødevarer og tøjfabrikanten K&M. Anderledes billedlig bliver kritikken, da missionæren, storvildtsjægeren og dommeren danser ned over kontinentet, der er affotograferet på gulvet.

Vi er ikke helt oppe at ringe over forestillingens manuskript, skuespilpræstationerne eller brugen af sceniske virkemidler. På den front bliver ”Hvem er det der banker” lidt for famlende i sin helhed og heller ikke nær så æstetisk som sin forgænger ”Salt”.

Til gengæld udtaler forestillingen sin kritik usædvanligt klart. Særligt da det viser sig, at oliegiganten Færsk er den gavmilde filantrop, der har Afrikas hvide stjerne siddende på sin blå trolleykuffert fuld af afrikanske millioner.

Men er ”Hvem er det der banker” blot en kritik af vores forvrængede selvbillede og en kynisk kapitalisme? Nej, for forestillingen ender med at pege på dem, der nu står og banker på: flygtningene. Spørgsmålet er, hvad vi skylder dem, som vi så længe har tjent penge på?

Forestillingen spiller på Forsøgsstationen i København til den 21. november 2020.


Tekst og iscenesættelse:  | Medvirkende: , , , , , og | Lysdesign og scenografi: | Kostumedesign:  | Lyddesign:  | Produceret af:

Del med dit netværk