ANMELDELSE: Hyper Switch Ultra Faggot, Johan Klint Sandberg

Væmmeligt stærk monolog om destruktive relationer

og står sammen bag monologen “Hyper Switch Ultra Faggot”, der er som en tragedie om selvudslettelse.

★★★★★☆

Lige nu taler alle om storsuccesen “Arven” på , der spiller som gribende maratonforesstilling i Skuespilhuset, hvor den illustrerer et homomiljø og beskriver blandt andet aids-epidemiens rædsler og stigmatisering i slutningen af 1900-tallet. Imens har instruktør skabt monologen “Hyper Switch Ultra Faggot”, der i mindre skala beskriver de mørkere sider af et til tider hårdt, seksualiseret miljø og en ung fyrs grusomme fortabelse i et voldeligt og kontrollerende forhold med en dominerende mand.

Det er skuespilleren , der spiller den unge fyr, som først kommer ind på scenen kun iført hvidt undertøj og udtrykker uskyld og åbenhed. Og når han beskriver sin forelskelse, bliver det både sårbart og kærligt, mens vi smittes af hans lyst til at dele det hele med os. Men gradvist udfolder historiens mørke sig, og vores hovedperson iklæder sig sort læder og støvler, mens han smertedyrkende drypper brændvarmt stearin over sin brystkasse. Og hen mod forestillingens slutning er livsglæden, empatien og nysgerrigheden forsvundet både fra hans øjne og fra hans replikker.

Som ledsager til monologen er en lydside af korarrangementer komponeret af og indsunget af Det Unge VokalEnsemble, som er tilstedeværende i form af højtalere på scenen. De varierende genrertræk fra klassisk til moderne og ordene, der fint forlænger monologen ind i lydsiden og bliver som en hørbar kulisse, er aldeles velkomponeret og fungererer aldeles fremragende.

Teksten er skabt af og i fællesskab. Og det er blevet til en skarp og velformuleret monolog af en intens times varighed. Skuespillet er indimellem til den overgjorte side, hvilket især hen i de mørkere stemninger i slutningen af forestillingen kommer til at virke en anelse utroværdigt – men det passer alligevel godt ind i Johan Klint Sandbergs patosfyldte iscenesættelse og den underliggende musik, der giver monologen karakter af opera, hvor more is more.

Der kommer scenebilleder undervejs, som er decideret ækle. Disse scener er måske ikke nødvendige, og graden af ubehag hos enkelte publikummer står ikke helt mål med effekten. Men udtrykket i disse scener er smerteligt tydelig, og vi ser her en iscenesætter, der kommunikerer usædvanligt klart, ligesom den kvalmende fornemmelse, vi indimellem sidder med, også synes helt bevidst.

“Hyper Switch Ultra Faggot” er en monolog, der især er genkendelig for fyre i homomiljøet med Grindr-erfaring, men fortællingen om usunde og destruktive forhold er ikke seksualitets- eller kønsspecifik.

Forestillingen spiller kun i dag lørdag på i Odense og derefter på i Allerød den 28. og 29. april 2023.

Tekst: og Iscenesættelse: | Medvirkende: Musik: | Scenografi og kostumedesign: Produceret af: