La Cage aux Folles | Aarhus Teater | Foto: Per Morten Abrahamsen

ANMELDELSE: La Cage aux Folles, Aarhus Teater

Muskuløse mænd i dametøj og et utal af parykker, pailetter og fjer. What’s not to like? La Cage aux Folles på Aarhus Teater ser ud til at blive årets musical.

5 ud af 6 stjerner

Instruktør Matt Ryan har iscenesat en musical i suveræn klasse. Forestillingen er farverig, glamurøs og overrumplende festlig. Han bevæger sig omkring genren kabaret med en snert af burlesque  – det er seksuelt, komisk og vulgært uden at blive bizart. Samtidig er fortællingen om det homoseksuelle par, hvis søn ikke tør vise sine forældre frem for sine hyperkonservative svigerforældre, ikke forsvundet imellem korsettene. Den er derimod forstærket i forståelsen takket være den danske oversættelse af Jesper Kjær. Dramatisk og humoristisk musical.

Anders Baggesen og Niels Ellegaard spiller de to mænd, som driver teatret og natklubben La Cage aux Folles. Omkring dem møder vi ekstravagante personligheder som den to meter høje Hanna med pisken – spillet af Jacob Andersen fra Det Danske Musicalakademi Fredericia. Og vi møder de mere underfundige personer som butleren Jacob – spillet af Aarhus Teaters egen Frederik Ømann. I et stuepigekostume holder han hus for parret i håb om at få en plads i ensemblet på La Cage aux Folles.

Anders Baggesen, La Cage aux Folles
Anders Baggesen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Anders Baggesen er som teatrets diva Zaza både sensuel og forførende, og som Albin uden for La Cage aux Folles’ scene er han elskelig og karismatisk. Vi holder virkelig af ham. I slutningen af første akt ser vi ham såret og afvist af sine nærmeste familie. En smuk og intens scene, hvor Albin må fortsætte sit show, føre sig i sin sorte show-kjole og gå ind på scenen. I et kraftfuldt scenebillede står han, Anders Baggesen, som prima donna Zaza. Såret som Albin. Ensom. Syngende: “Jeg er, hvad jeg er …”

Tæt på fuldkommen

Da forestillingen er en musical, må man også forvente store sangstemmer. Ingen andre kunne spille karakteren Georges, som Niels Ellegaard gjorde det, men hans sangstemme er ikke prangende. Han synger fint; når hans stemme ikke presses for meget, synger han både rent og med karakter i stemmen. Det samme gælder for Anders Baggesen, som til tider manglede en anelse styrke i stemmen. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at La Cage aux Folles på Aarhus Teater i særdeleshed er en succes på grund af netop disse to hovedpersoner, men som musical er sangpræstationerne ikke helt i top.

Niels Ellegaard, La Cage aux Folles
Niels Ellegaard
Foto: Per Morten Abrahamsen

Hvad alt andet angår, nærmer det sig perfektion. Forestillingen skal bare spilles varm, de lumre vittigheder skal prøvekøres de kommende par spilledage, og så er forestillingen for alvor en mavepumper af humor, show, æstetik og drama. Det skyldes ikke blot Anders Baggesen og Matt Ryan, men et helt produktionshold af kvalitet: Dygtige dansere, dygtigt orkester og dygtige biroller. Bob Bailey har lavet fabelagtige kostumer og imponerende make-up, samt højæstetiske scenografier. Alt sammen komplementeret af et smukt og levende lysdesign af Howard Hudson.

La Cage aux Folles spiller på Store Scene ind til den 25. maj 2013.