ANMELDELSE: Lars Ole 5.C, Borgerscenen på Aarhus Teater

Vaklende iscenesættelse i “Lars Ole 5.C” på .

★★★☆☆☆

Borgerscenen på åbner dørene til endnu en forestilling – denne gang med udgangspunkt i ' spillefilm fra 1973. Filmens omdrejningspunkt var Malmros' egen folkeskoletid på Finsensgades Skole på Trøjborg i 1950'erne. Nu, omtrent 60 år senere, møder vi skoleelever fra nutiden med alt, hver dertil hører; smartphones, ‘learning goals' og nøgenbilleder.

Meget har ændret sig, men meget er også præcis, som det altid har været. Som i forestillingen, hvor Thomas er vild med Mathilde, men Mathilde er allerede kærester med Jacob. Til gengæld er Emma vild med Thomas, og Thomas bliver en slags kærester med hende, fordi Mathilde er optaget, hvilket gør Ruben ked af de, fordi han i virkeligheden er mere vild med Emma, end Thomas er. Ja, børnenes kærlighedsliv i dag er nok meget lig det, som  har skildret i flere af sine film.

Scenografien af borgerscenens egen scenograf, , er funktionel og virkelighedsnær, og så er den krydret med et behageligt farveunivers, der lugter langt væk af pædagogik og læringsmiljø. Det er lige i øjet!

Forestillingen indledes med en præsentation, hvor hvert enkelt barn siger “Jeg hedder ikke Lars Ole” og siger derpå sit eget navn. Der er altså forskel, selvom flere af dem går på selvsamme gange, som Malmros gjorde i 1950'erne. De er ikke de samme børn, men de har de samme bekymringer og udfordringer. Måske er det bare verden omkring dem, der er forandret.

Den vinkel er grundlæggende interessant, og det er oplagt at lave en borgerscene-forestilling om netop det emne. Tilmed har man grebet muligheden for at gøre det i et samarbejde med , som har instrueret mindre filmsekvenser til forestillingen, samt bidraget med klip fra den oprindelige spillefilm.

Foto: Anna Marín Schram
Foto: Anna Marín Schram

Derfor er det også ærgerligt, at iscenesættelsen bliver så upræcis og retningsløs. Snart handler det om mobning, snart om kærlighed, snart om lærer-elevforhold, snart om undervisningsmiljø. Der bliver ikke rigtigt grebet fat om roden på noget, og forestillingen ledsages af en akavet stemning – til tider en pinlig tavshed og pointer, der falder til jorden. Der bliver grundlæggende ikke kommunikeret med hverken publikum eller filmforlægget, og man får en fornemmelse af, at teaterforestillingen, som velnok skulle have været en nyfortolkning eller et mashup, i stedet bliver en gevækst på filmen, som ikke klæder den. Et sådant teaterprojekt er skabt til at lykkes, og selvom det ikke er mislykket, så kan det næppe siges at være til hverken ‘Ug' eller ‘Mg'.

“Lars Ole 5.C” spiller på Aarhus Teater Stiklingen til den 21. maj 2016.


Iscenesættelse: Filminstruktion: Medvirkende: , , , , , , , , , , og | Scenografi: Lysdesign: Lyd- og videodesign:

Del med dit netværk