ANMELDELSE: Med sne, Aarhus Teater

Med i hovedrollen holder man ud til et brag af en slutning på en ellers famlende forestilling med et vaklende manuskript.

★★★☆☆☆

Demens er stadig ‘in' i dansk teater. Og vi har set markante præstationer i rollen som demenslidende som eksempelvis Jørgen Reenberg i “Vores sensommer” (, 2002) og Ole Thestrup i “Min far” (Folketeatret, 2016). Også Jesper Langberg satte nyt lys på demens og i særdeleshed Alzheimers i DR-dramaserien “Sommer” (Danmarks Radio, 2008).

Nu er på turné med forestillingen “Med sne”, hvor er i hovedrollen som faderen Bent, der gradvist overmandes af demens, mens børnene ( og ) forsøger at navigere i tilværelsen omkring deres fars dalende tilstand. Neurologen Lene (), der selv er pårørende til to demensramte forældre, tager både publikum og familien på scenen igennem det hårde sygdomsforløb.

Både idé, tekst og iscenesættelse er af . Scenen er skabt som en hvid oval, der straks bliver etableret som et tværsnit af en hjerne. Oven på denne hjerne foregår forestillingen, mens tre dansere bevæger sig omkring og på scenen – både for sig selv og iblandt de fire skuespillere. Det er klart, at disse dansere skal udtrykke sygdommen, der bevæger sig ødelæggende igennem hjernen, samt den forvirring og de hallucinationer, som følger med Bents demens.

Med sne - Det Kongelige Teater

Men når den pointe er forstået, så er det egentlig et ret overflødigt virkemiddel. Og til tider forstyrrende. På samme måde er persongalleriet underligt fortænkt. Neurologens funktion er at være eksperten, og hun fodrer os med faktuelle oplysninger om hjernen og demens. Men hun præsenteres også som pårørende, hvilket faktisk udgør den største del af hendes karakter.

Derved bliver børnenes funktion som pårørende til Bent overflødig, og de ender med at fremstå som to irriterende børn, der mest af alt synes, at den syge far er besværlig. Det bliver til tider komisk – i velovervejede komiske replikker og ikke mindst reaktioner fra . Men de to karakterer bliver hule, og vi griber ud i luften efter en mening med dem, hvilket skuespillerne ser ud til også at gøre.

Med sne - Det Kongelige Teater

Og generelt famler forestillingen i arrangementet. Det er, som om denne teaterform, der er halvt skuespil og halvt demens-OBS, ikke egner sig til karakterskuespillere som og . De – især Olesen, der ikke engageres af kostumeskift og lignende på scenen – vader indimellem umotiveret rundt på hjernepladen, og danserne understøtter mest af alt denne hovedløshed.

I bund og grund er det nok et resultat af Bendixens manuskript, der halter gevaldigt dramatisk, og som på replikniveau har tendens til at lyde amatøragtigt – eller i bedste fald som venstrehåndsarbejde. De hurtige replikskift imellem børnene er forceret og lyder mere skrevet end talt.

Med sne - Det Kongelige Teater

Men hvilken slutning! De sidste fem minutter af forestillingen opvejer meget. Denne slutning er i kraft af opfindsomhed i replikkerne og, mest af alt, Henning Jensens spektakulære metodik som skuespiller bevægende og hele forestillingens anstrengelser værd.

“Med sne” havde premiere på den 26. november 2016 og er på turné ind til den 9. december 2017. Forestillingen er gæstespil på til den 14. november 2017.

Tekst og iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , og Koreografi: Videodesign:  | Lysdesign: Lyddesign: Kostumedesign: Produceret af: