Sanseligt, voldsomt og elegant har Kristján Ingimarsson iscenesat menneske-undersøgelsen “Morph” på Aarhus Teater.
★★★★★☆
Advarsel: Denne forestilling frarådes personer, der ikke tør se sig selv i øjnene! For performanceforestillingen “Morph”, med undertitlen “Rethink human behaviour”, udstiller menneskets adfærd i en gruopvækkende dyrisk iscenesættelse.
Kristján Ingimarsson er en institution i dansk scenekunst. Hans fysiske bevidsthed er så enorm, at hans forestillinger har tendens til at få publikum helt ud på stolekanten. Ikke mindst fordi vi frygter for hans og de øvrige medvirkendes liv i de vanvittige arrangementer og koreografier, de begiver sig ud i.
I “Morph” er Kristján Ingimarsson en naturforsker, der observerer og interagerer med en gruppe af fem menneskedyr. Med bunkevis af plastaffald og nogle flytbare udstillingsmontre som rekvisitter og kulisser oplever vi gruppedynamikker, sociale og kulturelle kodekser, parringsdans, ritualer og menneskelige komplekser.
Gruppen består af blandt andre Kjartan Hansen fra Aarhus Teater og Nanna Cecilie Bang fra skuespilleruddannelsen i Aarhus’ afgangshold 2014. Begge skuespillere egner sig fotrinligt til Kristján Ingimarssons særegne og fysiske stil.
Fra sin produktion “Airport” (2015) har Kristján Ingimarsson taget de tre øvrige medvirkende med sig, nemlig danserne og performerne Julie Kunz, Kajsa Bohlin og Thomas Bentin. Ikke mindst viser Bohlin og Bentin her en udpræget kropskontrol og fysisk styrke, der samtidig manifesteres på scenen med stor elegance.
Forestillingens æstetik – det overvældende lysdesign, den begavede kostumering ved hjælp af affald og plastgenstande, samt det musikalske og sanselige lydunivers – gør “Morph” ubegribelig. Forestillingen udtrykker videnskab og vildskab, og det sker med et surrealistisk formsprog a la Max Ernst (billedkunstner, 1891-1976).
Hvorvidt “human behaviour” reelt blive “rethought” i “Morph” er dog tvivlsomt. Gentænkning er hovedtemaet i kulturhovedstaden Aarhus 2017, og undertitlen til “Morph” kan i den forbindelse synes noget påklistret. Vi genkender os selv i forestillingen, fordi den afspejler en virkelighed, som vi kender men ikke dagligt forholder os til: vores menneskelige adfærd. Kristján Ingimarsson ‘igen-tænker’ og redesigner vores menneskelighed, men han gentænker den ikke. Og spørgsmålet er, om det overhovedet ville være muligt.
Men ikke desto mindre er “Morph” en mesterlig iscenesættelse af fysisk performance. Igennem forestillingen er lyd, lys, scenografisk udtryk og arrangementerne på scenen i fuldkommen symbiose, og forestillingen har et konstant og umærkeligt flow. De store skift i tempo og energi igennem forestillingen er velkomponerede, og hele forestillingen kulminerer i en tableau så udtryksfuld, at man taber mæglet.
“Morph” er en del af kulturhovedstadsåret Aarhus 2017 og er produceret i et samarbejde mellem Aarhus Teater og Kristján Ingimarsson Company. Forestillingen spiller på Aarhus Teater Scala ind til den 6. maj 2017. Herefter er “Morph” på turné og spiller blandt andet på Teater Republique i København i november 2017.
Idé, koncept og iscenesættelse: Kristján Ingimarsson | Medvirkende: Kristján Ingimarsson, Kjartan Hansen, Nanna Cecilie Bang, Julie Kunz, Kajsa Bohlin og Thomas Bentin | Scenografi: Johan Kølkjær | Lysdesign: Michael Breiner | Lyddesign: Kim Engelbredt | Produceret af: Aarhus Teater og Kristján Ingimarsson Company