ANMELDELSE: Odsherred Sommerrevy 2022

Odsherred Sommerrevy kommer imponerende godt fra start

Frede Gulbrandsens nye lægger ud med en både charmerende, sjov, rørende og absurd premieresæson i Nykøbing Sjælland.

★★★★★☆

Sidste år lukkede og slukkede Dragsholmrevyen, der i en årrække har haft til huse på Odsherred Teater i Nykøbing Sjælland. Skuespillerne og , der udgjorde Dragsholmrevyens modne, modige og morsomme skuespillertrup, pryder i denne sæson revylandet som freelancere. er den funklende stjerne over dette års 6-stjernede Nykøbing Falster Revyen, mens sætter både fut og jazzballet i Harmoniens Revyperler i Rødvig.

I mellemtiden er der også sket nye ting på Odsherred Teater. Huset er blevet omfattende restaureret, og man har fået en helt ny teatersal med både hjerterum og teknisk bevægelsesfrihed. Og ikke mindst er revytraditionen i Odsherred blevet reddet med en splinterny sommerrevy.

Det er teaterinstruktøren , der har taget initiativ til endnu et revyeventyr i Nykøbing Sjælland. Han har blandt andet instrueret familieforestillinger og musicals på de største scener i landet, men har også med stor succes instrueret revyer i både Kerteminde og Hjørring.

Nu står han selv på scenen og fungerer altså både som direktør, instruktør og skuespiller i sin første sæson med . Men alle tre dele slipper han ganske flot afsted med. Som skuespiller er han måske lidt … løjerlig. Han nærmest skvulper rundt på scenen på spaghettibløde ben, mens hans øjenbryn bølger i hypnotiske bevægelser i takt med hans norske accent. Men han er også sympatisk i al sin naturlige kejtethed, og der er ingen tvivl om, at han er vadet lige ind i hjerterne på sit nye revypublikum denne aften.

Apropos kropskontrol, så er der ikke mange her til lands, der er så gummiagtige som . En stor del af numrene i forestillingen er solonumre, hvor han næsten hver gang kommer ind i et nyt, tosset outfit og spiller en karikeret mandsling. Flere af karaktererne (hvis ikke alle) er fra tidligere i hans karriere – denne anmelder genkendte et nummer fra 1996, som han stadig udfører næsten identisk. Men han er ikke desto mindre en mester til det, og det er vanvittig morsomt.

Som hans modstykke er skuespilleren på plads med både en knivskarp og skræmmende præcis Mette Frederiksen-parodi, gode monologer – særligt et lille mesterværk fra den norske performer og forfatter – samt ikke mindst en gedigen sangpræstation af musicalkaliber.

Revyen ledsages af musikeren , der imponerer med formidable korarrangementer og klaverakkompagnement, mens regissøren , der ellers skulle have stået ude i mørket bag scenen, også kommer ind og synger med en overbevisende vokal, ligesom hun fint forløser et lille norskpræget stomp-nummer på ski sammen med instruktøren.

Det er alt i alt en rigtig god start for revyen. Næste sæson forventer vi dog lidt flere originale tekster og færre genbrugskarakterer, ligesom vi håber på mere variation end denne lidt pendulagtige vekslen imellem Rikke Bildes bevægende numre og Kristian Holm Joensens groteske absurditeter. Men ellers sidder dette første skud fra bemærkelsesværdigt tæt på bulls eye.

Forestillingen spiller på Odsherred Teater i Nykøbing Sjælland til den 16. juli 2022.

Tekst og musik:Iscenesættelse: | Kapelmester: Medvirkende: , , , og | Produceret af: