En god tivolirevy med et lovende potentiale

2024 er en god og smuk revy til en underholdende sommeraften i København, selvom det ikke altsammen er lige originalt.

★★★★☆☆

Som trold af en æske genopstod det ældgamle pludselig sidste år med og i front. Og såvel rygter som fakta om, hvordan de to mastodonter fra Cirkusrevyen sagde farvel til Bakken og goddag til Tivoli hjalp ikke på den i det hele taget uskønne genopstandelse for .

Men i år synes at have fået fodfæste og præsenterer en både smuk og festlig revy i klassisk stil. Vi kommer ikke uden om, at en hel del af numrene simpelthen ikke lykkes godt nok – hverken på tekstsiden eller skuespilsiden. Det er sjældent, at en revy rammer rent på alle indslag, men i Tivoli forventer vi også mere, end vi forventer af de fleste mindre egnsrevyer.

Når det er sagt, så er der meget positivt at pege på i 2024, som ikke bare gør dette års forestilling værd at se, men som også emmer af potentiale for de kommende sæsoner.

Først og fremmest må fremhæves. Sammenlignet med sine seneste sæsoner har hun i år et energiniveau og et nærvær på scenen, som vi nok var begyndt at tro hørte fortiden til. Nu ser det ud til, at hun – hvis hun bruger sine kræfter rigtigt – kan imponere igen i adskillige år på revyscenen. Som revyprimadonna er hun stadig uovertruffen.

De to “unge” på det klassisk sammensatte revyhold er og , der begge allerede har imponeret gevaldigt i andre revyer som henholdsvis Odsherred Sommerrevy og Bornholms Sommerrevy. Og de er begge funklende stjerner i dette års , hvor de står med de bedste kort på hænderne i mere end én forstand.

Revyen er pænt pakket ind i Kirsten Brinks prægtige showscenografi med tydelige referencer til de tivoliske tern, og fyrer ikke overraskende op under orkestret med rutineret musikledsagelse i klassisk revystil.

Tivolirevyen 2024. Foto: Camilla Winther

På tekstfronten er der som nævnt ikke mange mesterstykker. Og de bedste tekster er lagt sammen i første akt, der i det hele taget står markant stærkere end anden akt, hvor vi får lidt forstoppelse af de mange parodier, der ikke kan så meget andet end at ligne lidt.

Blandt de bedste tekster er Gunvor Reynbergs “To skæbner” om spændingerne imellem Palæstina og Israel. Teksten forsøger ikke at være sjov, men bliver i stedet revyens skarpe alvorsord, som med fremragende recitering af og en god placering i programmet får præcis den tyngde, den skal have. Reynberg står i øvrigt også bag den mere underholdende tekst “Barbie 2024”, som på begavet vis inddrager alle mulige rim på Ken.

Også i første akt står bag en god, dystopisk og skræmmende relevant tekst om prepping og krisestemning. Og til anden akt leverer tre stærke tekster i træk, der med både absurditet, aktualitet og genkendelighed understreger hans alsidighed som revyforfatter.

Det er svært at sidde surmulet igennem revyen, der spiller på flere tangenter for at få os til at grine og klappe i takt, om end ikke altid på den mest originale vis. Og som underholdning en sommeraften i København er den absolut en overvejelse værd.

spiller i Glassalen i Tivoli i København til den 14. juli 2024.


Tekst og musik: , , , , , , Marin Miehe-Renard, , , , , , , , , m.fl. | Iscenesættelse: Kapelmester: Medvirkende: , , , og Lisbeth Dahl | Scenografi og kostumedesign: Assisterende instruktør: | Produceret af:

Del med dit netværk