ANMELDELSE: Pretty Woman – The Musical, Lion Musicals

32 års udvikling klæder ikke “Pretty Woman – The Musical”

Der er vidunderlige solister og æstetiske wow-oplevelser i musicalversionen af ”Pretty Woman”, men historien er helt ude af trit med tiden.

★★★★☆☆

En mand er værd, hvad han har tjent, mens en kvinde er værd, hvad en mand vil betale for hende. I dag ville et filmmanuskript med dét budskab nok ikke nå meget længere end til idéplan, men i 1990 blev ”Pretty Woman” en hjørnesten iblandt romantiske komedier. Her forelsker milliardæren Edward Lewis (Richard Gere) sig i luderen Vivian Ward (Julia Roberts), som han har lejet i en uge, hvorefter han redder hende i sin limousine.

Ja, det var en anden tid dengang. Nu er vi blevet 32 år og en stribe feminismebølger klogere. Alligevel har altså valgt at tage på turné med musicalversionen af selvsamme ”Pretty Woman”. Meget mere ikke-woke og ude af trit med tidsånden kan man næppe være.

Pretty Woman - Tove Nørgaard

Til gengæld er det forfriskende at se en kommerciel musical uden de sædvanlige, slidte stjerner i hovedrollerne. er trods sit kendte fjæs nok først og fremmest valgt, fordi han kan løfte både det komiske og det vokale arbejde, der ligger i de løjerlige biroller som gadedrengen, hotelchefen og butiksbestyreren. Den sidder lige i øjet på den lybyske måde.

Derudover spilles Vivian Ward af den yngre og mere ukendte , der med gæv, jysk dialekt giver charme til den landlige pige, som er flyttet til storbyen for at trække. Og over for hende står den mere rutinerede , der med en perlerække af musicalhovedroller i rygsækken spiller pengemanden Edward Lewis i stift jakkesæt. Og tilsammen får de opbygget en troværdig kemi imellem sig.

Pretty Woman - Tove Nørgaard

har fået en glimmerbelagt krykke i hånden og spiller en mere modnet version af Kit De Luca, der er flisefælle og ven med Vivian. Hun tilfører noget moderligt til forestillingen, som vi ikke vidste, at vi savnede i filmen. Derudover har en stemme, der fremtvinger det ene jubelbrøl efter det andet fra publikum. Kraftfuldt, blæret og elegant.

Instruktøren og koreografen har fået både humor og musicalstemning frem i forestillingen, og det hele synes at samle sig i den mindre komedierolle som hotelpiccolo, der spilles sublimt af . De største grin i salen kommer, når han spjætter rundt i baggrunden. Og hans parløb med som hotelchef er simpelthen vidunderligt.

Pretty Woman - Tove Nørgaard

Endelig er igen manden bag en overvældende smuk og overrumplende detaljerig scenografi, der med både drejesceneeffekter, guldbelægninger, bevægelige videodesigns som baggrund og smagfuld grafik i forgrunden giver forestillingen flere wow-øjeblikke.

Men vi kommer ikke uden om, at ”Pretty Woman” er voldsomt utidig og – set fra et scenekunstnerisk perspektiv – aldeles spild af vigtig scenetid. Der findes mere aktuelle musicals på hylderne, som man kunne vælge, hvis ambitionerne rakte til det. Derudover er der markante svagheder i ensemblet, kluntet oversatte replikker og en temmelig rodet første halvdel, som også trækker ned på den samlede oplevelse.

Forestillingen spiller i i København til 9. oktober 2022, herefter på turné i Randers, Viborg, Aalborg, Odense, Vejle, Esbjerg, Holstebro, Herning og Aarhus til den 15. januar 2022.

Manuskript: Garry Marshall og J.F. Lawton | Musik og sangtekster: Bryan Adams, Jim Vallance, Roy Orbison og Bill Dees | Oversættelse: (dialoger) og (sangtekster) | Iscenesættelse: Kapelmester: Medvirkende: , , , , , , Thor Vestergaard, , , , , , , , , , , , og Helene Høier | Scenografi: Kostumedesign: Koreografi: Lysdesign: Lyddesign: Produceret af: i samarbejde med