ANMELDELSE: Tatovering, Mungo Park

Anna Malzer imponerer igen

Den 28-årige dramatiker, instruktør og teaterchef har med forestillingen ”Tatovering” skabt endnu et relevant og nutidigt værk.

★★★★★☆

ser i øjeblikket ud til at kunne gå på vandet. Hendes sæson som kunstnerisk leder på Teater Momentum i Odense var en succes, og den banede efterfølgende vej til teaterdirektørposten på i Allerød. Hun er kun 28 år gammel, og hun anses allerede som en af dansk teaters mest markante stemmer.

Forestillingen ”Tatovering” på er en scenekunstnerisk magtdemonstration. Foruden selv at stå med det kunstneriske ansvar for teatret er hun også kvinden bag både teksten og iscenesættelsen. Og kan det hele: Værket er – ikke mindst sprogligt – smukt og billedrigt, og udtrykket er gennemtænkt og stærkt kommunikerende.

Teatret lægger vægt på, at der ikke er tale om en selvbiografi, selvom forestillingen, der kredser om en ung kvinde, der har mistet sin far, er skrevet, kort efter at Anna Malzers egen far døde. Selvbiografisk eller ej, så fremstår forestillingen som en dybt personlig og nærmest terapeutisk undersøgelse af at være en ung kvinde uden en reel faderrolle i sit liv.

Men præmissen køber vi ikke. De udfordringer og overvejelser, vi får præsenteret i forestillingen, sammenkobles med fraværet af en far. Men den kobling er ikke logisk. Måske er de oplevelser, som kvinden går igennem i forestillingen, bare en konsekvens af at være en ung kvinde – eller måske endda bare et ungt menneske.

Vores verdensbillede skaber vi jo selv, og måske kunne have haft gavn af en kritisk spørger i den kreative proces. Det er måske én af udfordringerne ved at være kunstner på sit eget teater – for hvis chefen er kunstner, hvem er så chefen?

Troværdigt skuespil

”Tatovering” gør ikke de største indtryk med historien om den døende far, men tværtimod er den en ganske fremragende forestilling om at gå fra ung pige til voksen kvinde. Et tema, som også teatret lægger vægt på. Her rammer hovedet på sømmet i forhold til vores tid og kvinder i sin egen generation, men hun gør også forestillingen relevant for alle køn og aldersgrupper.

De to medvirkende, og , udfylder tilsammen rollen som forestillingens hovedperson og fortæller, og de gør det dels med en troværdig følsomhed og sårbarhed og dels med en skræmmende og ikke mindre troværdig fandenivoldskhed.

Med ”Tatovering” cementerer sin position som vores nye, spændende dramatiker og instruktør. Hun skaber teater med fokus på det nyskrevne, der passer på tidsånden, og hun gør os ikke mindre nysgerrige på det lille egnsteater nord for København.


Tekst og iscenesættelse: Anna Malzer | Medvirkende: Nana Morks og Sara Fanta Traore | Scenografi: Lysdesign: Mikkel Givskov | Lyddesign: Emil Bøll | Produceret af:

Del med dit netværk