“Fuck You Account” sætter aktier på feminisme-dagsordenen

Temaerne hober sig op i teatermonologen ”Fuck You Account”, der ellers er et underholdende bud på feministisk teater til moderne kvinder.

★★★★☆☆

Vores hovedperson sidder i et vindue som i et tårnværelse og stirrer modløst ud i luften, mens hun fortæller om sin ekskærestes lejlighed, som hun flyttede ind i, renoverede for ham og til sidst blev smidt ud af igen. Nu er hun blevet droppet og står tilbage med håret i postkassen og et kviklån til de byggematerialer, som hun ikke ville indrømme, at hun ikke havde råd til.

Teatermonologen ”Fuck You Account” er en nyskrevet forestilling af , som handler om at være kvinde i sin egen ret. Titlen henviser til en slags opsparingskonto, som kvinder ifølge forestillingen bør oprette for at blive uafhængige af mænd. Og den skal selvfølgelig investeres i aktier, for kapitalisme er ikke forbeholdt mændene.

Vi ser vores hovedperson, der bliver spillet af , udvikle sig fra en gennemsnitlig ung kvinde i t-shirt og til en power-investor i skjorte og habitjakke med et ”Pussy Power”-flag i hænderne. Det bliver hun ikke mere sympatisk af, hvilket måske er en pointe i sig selv. For kan man overhovedet være medfølende og magtfuld på én gang?

Forestillingen er ekspressiv i sit udtryk. Det gælder især Simone Bartholins scenografi, der består af genbrugsmaterialer og ligner både et drabeligt spøgelseshus og en volatil kursgraf. Men også Rosalinde Mynsters tekst er meget udtryksfuld og indimellem nærmest aktivistisk.

På visse måder står forestillingen på skuldrene af 1970'ernes debatteater, der skulle fremprovokere dialog, samt bruger postmoderne virkemidler, som vi kender fra samme periode.

Selvom ”Fuck You Account” umiddelbart synes moderne og aktuel, er den altså langtfra noget nybrud i scenekunsten, ligesom den feministiske agenda næppe kan påstås at være særligt provokerende i dag. Slet ikke hos den frederiksbergske ungdom, der især kigger forbi .

Manuskriptet, der generelt er velskrevet både dramatisk og komisk, bliver desværre også for uklart i sine temaer og pointer, hvilket efterlader os mere forvirrede end opildnede.

Når det er sagt, så er forestillingen som helhed altså aldeles underholdende, og selvom pointerne i forestillingen ikke er nye, så er de væsentlige og altid en eftertanke værd. Desuden byder monologen på udmærket soloskuespil af , ligesom musiker bidrager med moderne og stemningsfuldt akkompagnement til fortællingen.

Marianne Klint, der for nyligt har overtaget direktørposten på efter Jon Stephensen, har tidligere med succes skabt en institution for moderne scenekunst på Teater Momentum i Odense, hvor hun før var direktør.

”Fuck You Account” er en del af en huskunstnertrilogi på , som på visse måder ligner den såkaldte ”Momentum-model”, og vi kan derfor håbe på, at denne sæson er startskuddet for at få indfriet ambitionerne om et professionelt teater rettet mod det unge publikum, som Jon Stephensen ikke rigtigt fik mobiliseret.

Forestillingen spiller på Frederiksberg til den 2. december 2023.


Dramatiker: Iscenesættelse: | Medvirkende: | Musiker og komponist: | Scenografi: | Lysdesign: Produceret af:

Del med dit netværk