Teater om pædofili, onlineadfærd og etik
Teatret Svalegangen stiller relevante og aktuelle spørgsmål med Jennifer Haleys dystopiske krimihistorie ”The Nether – din underverden”.
★★★★★☆
Det kan virkelig gå begge veje. Teatret Svalegangen har købt sig til en oversættelse af Jennifer Haleys ”The Nether” og hyret et ganske lovende hold til at udføre den. Men når man foreløbigt kun har hørt, at forestillingen er en »hårrejsende krimi-thriller« om et dystopisk onlineunivers, så kan det næsten kun blive godt eller virkelig, virkelig dårligt.
Og der er også ét element i forestillingen, der er virkelig, virkelig dårligt. Til oversætteropgaven har Teatret Svalegangen valgt et tilsyneladende tilfældigt sprogkontor fremfor en dramatiker. Og det kan i høj grad mærkes. Replikkerne er kunstige og knudrede. Stram op, Svalegangen, og brug dramatikere til dramatikken!
For hvis bare manuskriptet var mere flydende og naturligt – og sprogligt mere levende – så er vi faktisk tæt på at kunne opleve den bedste forestilling på Teatret Svalegangen i adskillige år. Forestillingen handler nemlig ikke bare om internet og paralleluniverser. Den handler om etik og psykologi og onlineadfærd og meget mere.
I korte træk: En pædofil mand, der endnu ikke har forgrebet sig på nogen børn, skaber et rollespilsunivers på internettet, hvor alle er voksne og frivilligt tilstede. Nogle af disse voksne leger, at de er børn, mens de pædofile får lov at gøre ved dem virtuelt, hvad de ellers havde lyst til at gøre i virkeligheden.
Ingen kommer til skade; ingen overgreb. Eller hvad? For vi kan også få følelser for hinanden online. Men hvem er det så egentlig, vi bliver forelskede i? Og hvem er vi i virkeligheden selv, når vi lader som om, vi er en anden på nettet?
»Verden er stadig det sted, hvor vi skal lære at være,« siger efterforskeren, da den pædofile giver hende skylden for, hvad han kan finde på at gøre, hvis han ikke får afløb for sine drifter på nettet.
På den måde stiller ”The Nether – din underverden” en række interessante spørgsmål uden at give et entydigt svar. Samtidigt er Madeleine Rønn Juuls iscenesættelse velfungerende, og Siggi Óli Pálmasons scenografi er gennemført, ligesom de fem medvirkende alle præsterer usædvanligt godt.
Særligt fremtrædende er de to unge medvirkende, Bolette Engstrøm Bjerre og Morten Kjær. De er både karikerede og troværdige som onlinefigurer eller avatarer. Og smerten er gribende og intens hos de tre voksne, Mikael Helmuth, Kaja Kamuk og Holger Østergaard.
I ”The Nether – din underverden” er der virkelig noget på spil for karaktererne – og for os. For som det er med de gode dystopier, så er denne fiktive virkelighed ikke så fjern fra vores virkelighed, som den umiddelbart kunne synes at være.
Tekst: Jennifer Haley | Oversættelse: ABC Sprog | Iscenesættelse: Madeleine Røn Juul | Medvirkende: Bolette Engstrøm Bjerre, Kaja Kamuk, Mikael Helmuth, Morten Kjær og Holger Østergaard | Scenografi: Siggi Óli Pálmason | Lyddesign: Anton Bast | Lysdesign: Henrik Sloth | Produceret af: Teatret Svalegangen