ANMELDELSE: Thomas Warberg – Du har det ikke fra mig

Hvor har vi vores indre dæmoner fra?

Thomas Warbergs femte onemanshow er måske hans mest sårbare hidtil, men “Du har det ikke fra mig” er ikke mindst gedigent standup-håndværk.

★★★★★☆

Hvis man kan tale om standup som et håndværk – og selvfølgelig kan man det – så er én af landets mestre. Og hvis man har fulgt med i hans karriere, så ved man, at det er ikke ren og skær talent og funny bones. Han har gjort dét, som nogle gange er svært at få øje på blandt nyere komikere: Han har øvet sig. Metodisk og stringent – joke for joke.

Denne flid har hidtil ført til fire stærke onemanshows, og nu har han haft premiere på sit femte, der også emmer af teknisk dygtighed og komisk overskud. Var der en gruppe af publikum, der grinede lidt for meget af ordet “Bagsværd”? Så bruger han det elegant som callback igennem hele showet, så man skulle tro, at det var skrevet sådan.

I onemanshowet “Du har det ikke fra mig” er det, som om han har lagt særlig vægt på at fortælle historier, som han gør absurde eller overdrevne, og samtidigt beskriver og spiller han scenerne så malerisk, at vi ser dem for os. Selvom scenen er tom, så går vi alle hjem med billeder på nethinden. Ikke mindst giver hans historie om pludselig “rejsemave”, som han må klare ud over en bjergskrænt, et væld af billeder, som er svære at viske væk.

Igennem showet balancerer han på en knivsæg imellem at fremstå sympatisk og usympatisk. Som klovnen, der dummer sig eller er bevidst om sin egen utilstrækkelighed, gør han sig selv til taberen i sine historier. Omvendt tør han også provokere med politisk ukorrekte udtalelser, som på flere planer deler publikum. Alligevel ender han med at få os alle med. Og ikke mindst at gøre det sjovt.

For grinene ruller igennem salen næsten fra start til slut. Og samtidig er “Du har det ikke fra mig” måske Thomas Warbergs hidtil mest følsomme show, hvor han også viser sårbarhed og lader os være sårbare sammen med ham. Og det gennemgående tema om, hvor vi har vores dæmoner fra, og hvad man som forælder giver videre til sine børn, er tydelig, uden at den dominerer underholdningen.

Skulle vi ønske os noget, så er det lidt mere variation. Showet bliver en smule monotont i både tempo og fortællestil, hvilket han dog varierer med velvalgte teatralske virkemidler hist og pist. Men nogle faser med lidt hurtigere oneliners ville gavne vores opmærksomhed, ligesom hans generelt høje energiniveau også gerne måtte skrues lidt mere kontrolleret op og ned for at skabe spænding.

Det er en relativt ny ting i Danmark at komikere spiller fast på et teater i en længere periode. Rune Klan gjorde det med showet “Tvivl” på Teater Republique, og nu gør det på Blaagaard Teater i nogle uger, før han tager på danmarksturné. Det er helt klart en spændende udvikling, der også vidner om en ny æra for dansk comedy. Og teaterrummet klæder , der bruger karakterer og klassiske fortællegreb mere, end de fleste.

“Du har det ikke fra mig” spiller på Blaagaard Teater i København til den 27. januar 2024 og herefter på turné til den 1. juni 2024.

Del dette indlæg