Standuppens svar på et sønderjysk kaffebord
Thomas Warberg er en af landets teknisk dygtigste komikere og lægger sig nu også indholdsmæssigt i dansk standups top med sit nye onemanshow.
★★★★★★
Det begyndte med rigtig dårlig stemning i Magasinet i Odense, hvor Thomas Warbergs onemanshow gæstede fredag aften. En sikkerhedsvagt havde tilsyneladende fokuseret på at lære husets regler udenad og til gengæld ladet sin sunde fornuft blive derhjemme. De op imod 500 publikummer skulle død og pine lade overtøjet blive i garderoben, og det koster selvfølgelig 25 kroner pr. beklædningsdel.
Man forstår jo godt, at et spillested som Magasinet gerne lige vil tjene 12.500 kroner ekstra på folks jakker, når det nu kan lade sig gøre. Men når vagtens bedste forklaring på, hvorfor garderobetjenesten er et påbud og ikke et tilbud, er, at alle andre også skal, så bliver det en dum start på en aften, der ellers skulle være morsom.
Anmelderen er altså bitter fra begyndelsen og sidder med korslagte arme i salen, indtil showet går i gang. Heldigvis skal Thomas Warberg ikke stå mange sekunder på scenen, før man har givet slip på de sure miner. Vi er ikke engang kommet i gang med showet, før latterbrølene ruller igennem salen.
Showet ”Perfektion, overskud & andre lorteord” er Warbergs foreløbigt bedste onemanshow. Han er en komiker, der har brugt over et årti på at forfine sin comedy rent teknisk, og med dette show er hans høje tekniske niveau blevet flankeret af et budskab, der siger publikum noget relevant.
For showet handler om at være uperfekt – ikke mindst som voksen. Som han udtrykker det i showet, begynder folk at betragte ham som voksen på grund af hans alder og hans skæg, men i virkeligheden føler han, at han stadig er et barn. Huskøb og parforhold er gennemgående temaer, og de er måske ikke vildt originale, men de er ægte. For det er tydeligt, at Warberg har noget på hjerte med sit show.
Det er stadig det tekniske niveau, der imponerer mest. Han kan få os til at skraldgrine af en kort pause i talestrømmen. Han arbejder bevidst med både sproglige og fysiske greb, og han manøvrerer umærkeligt rundt i forskellige typer af jokes hele vejen igennem showet.
Når en komiker ikke lykkes med den slags variation, kan vi gå fra showet med en ubestemmelig følelse af at have fået for meget af det samme – uanset hvor sjovt det ellers har været. Ligesom når man har spist sig mæt i hindbærroulade. Bliver vi i dét billedsprog, er Thomas Warberg til sammenligning et sønderjysk kaffebord.
Dermed er aftenen i Magasinet i Odense en god demonstration af, hvad comedy og andet scenekunst evner, når det er bedst. Vi kan have en dårlig dag, have fået en uhøflig betjening eller haft et dumt skænderi, og alligevel går vi opløftede, gladere og rigere i seng.