“TOM” er en maggiterning af Tom Kristensen
Det er den store passion for Tom Kristensen og hans digte, der gør Odense Teaters og BaggårdTeatrets ”TOM” interessant – ikke teaterformatet.
★★★★☆☆
»Er en fribytter ikke en sejler?« Med udgangspunkt i Tom Kristensens forfatterskab – og Bengtssonsydows album ”Glimtvis” (1998) med musikalske fortolkninger af Tom Kristensen – har Odense Teater og BaggårdTeatret i Svendborg produceret forestillingen ”TOM”. Det er en maggiterning af Tom, der præsenteres på lidt over en time.
Duoen BengtssonSydow, der består af Ulle Bjørn Bengtsson (aka. ULYD) og Hans Sydow, har specialiseret sig i musikalske fortolkninger af poesi og lyrik. På scenen får de selskab af skuespillerne Hanne Hedelund og Cecilie Gerberg.
Bittesmå mennesker
”TOM” skildrer igennem musik, sange og dialoger en Tom Kristensen, der er besat af jagten på frihed og dog ikke kan være den Tom, han gerne vil være. Digterkunsten er ham en pine, og han lever et forhutlet liv med druk og damer. At være far mislykkes ham, og at være forfatter mislykkes ham – i hvert fald ifølge ham selv i ”TOM”.
Tom Kristensens forfatterskab er ekspressionistisk, og det omhandler især ”de små mennesker”, deres higen efter storhed, deres kamp for at have betydning i verden og blive en del af evigheden. Kort sagt om mennesker, der er os alle i større eller mindre grad.
Scenografien er domineret af overdimensionerede møbler, der får menneskene til at se små ud. En scenografisk idé, der visuelt kommer til sin ret i nogle få scener, hvor det bruges aktivt, men ellers mest synes at være et stort ståhej for ingenting. Men pointen med møblerne er ligetil, og papudskårne budskaber skal man også værdsætte indimellem.
Mere Tom end teater
Forestillingen er først og fremmest en performance, og selv om de medvirkende skuespillere gør sit for at skabe en smule karakter i deres roller, bruges de hovedsageligt som levende kulisser til forestillingen.
De musikalske fortolkninger af Bengtssonsydow skal man nok være mere Tom-interesseret end teaterinteresseret for virkelig at sætte pris på. Der er uden tvivl en stor musikalsk erfaring bag produktionerne af musikken, men instrumenteringen og udførelsen gør ikke i sig selv noget godt for forestillingen i en teaterkontekst.
I det hele taget er forestillingen et lidt for ihærdigt forsøg på at skabe en teaterforestilling ud af Bengtssonsydows i forvejen succesfulde fortolkninger af Tom Kristensen. Resultatet er hæderligt, men det er ikke formatets fortjeneste. Det er den mærkbare passion for at dyrke Tom Kristensen og naturligvis de spøjse, spydige og sanselige tekstuddrag, som indgår i forestillingen, der gør ”TOM” til en interessant time i teatret.
Manuskript og iscenesættelse: Petra-Leonie Pichler | Medvirkende: Ulle Bjørn Bengtsson (aka. ULYD), Hanne Hedelund, Cecilie Gerberg og Hans Sydow | Musik: Hans Sydow og Ulle Bjørn Bengtsson (aka. ULYD) | Scenografisk konsulent: Luise Midtgaard | Lysdesign: Kim Littau | Lyddesign: Moses Fiellau-Nikolajsen | Produceret af: BaggårdTeatret og Odense Teater i samarbejde med BengtssonSydow