“I dit korte liv ” er en teaterkoncert, man ikke vil hjem fra

“I dit korte liv” på er en ekstraordinært vellykket teaterkoncert, der skildrer det levede liv igennem 25 hits fra 1915 til nu.

★★★★★★

De stole burde skiftes ud! Forestillingen begynder i noget, der ligner en gymnastiksal på en gennemsnitlig folkeskole, hvor de medvirkende forestiller småbørn på første skoledag. Og midt på gulvet er stablet plastikstole, som ligner en udsalgsvare fra Biva. De passer ikke til Karin Gilles ellers gennemførte, stilistiske retroscenografi – og de bliver en underlig torn i øjet på en ellers fremragende forestilling.

For det var dét. Andet negativt at sige om Odense Teaters “I dit korte liv” kan denne anmelder ikke stampe op af jorden. Og det behøver man heldigvis heller ikke. Man kan blot sætte sig til rette og opleve, hvordan instruktør uden en eneste hjælpereplik får fortalt et helt livsforløb igennem korte spillescener og sangfortolkning. Og det er uden at snuble eller være uklar på noget tidspunkt.

Teaterkoncert-genren er ellers ikke kendt for at have en dramaturgi. Det er måske endda teaterhistorisk – i hvert fald har denne anmelder ikke set det før – at en teaterkoncert har et forløb med både begyndelse og slutning. Og dog holder forestillingen fast i dét genretræk, at de enkelte sange egentlig er enkeltstående scenebilleder, som først og fremmest skal fungere alene. Og selvom der er en vis realisme i karaktererne og fortællingen, så er der også en god portion ekspressionisme i udtrykket, hvilket også er helt i tråd med genren.

Også de musikalske arrangementer af er aldeles vellykkede og passer fortrinligt sammen med iscenesættelsen, ligesom musikerne under ledelse af er yderst velspillende. I øvrigt må man altså ikke undervurdere værdien af dygtige musikere, der samtidig forstår deres medvirken i forestillingen. Dét gør disse fem musikere uden tvivl.

De medvirkende er alle fra Odense Teaters egne rækker. Og selvom det ikke er overraskende, at disse skuespillere kan synge, så er det vokale niveau bemærkelsesværdigt højt. Dette også takket være udvalget af sange.

Det er eksempelvis fremragende set, at kan bære en sang af Søren Huus, der har både tekstmæssig lethed og stemningsmæssig ballast. Og er chokkerende skøn og vild i Katinka Bands “Vi er ikke kønne nok til at danse” hen imod slutningen af forestillingen, hvorefter lukker forestillingen ned med den fineste, skrøbelige version af titelsangen “I dit korte liv”.

Vi taber køben over , der kan storsynge, mens han bliver holdt fast eller båret i luften af fem medspillere, hvilket må kræve to personers muskelstyrke sammenlagt. Han for det ubesværet! En anden kraftpræstation ser vi hos , der synger loftet af teatret ikke bare én, men tre gange i solosange, der på hver sin måde overskygger både originalsangene og de fleste andre sangere, vi kender. Wow!

Forestillingens højdepunkt er dog , der formår at formidle en rørende romantisk forelskelse og det smertelige brud bagefter i en sang, der tvinger denne anmelder og andre i salen til tårer med Pils sang “Nattely”, ligesom hun på andre tidspunkter – med et legesygt blik og publikumssans – kan få hele salen til at grine.

I det hele taget lykkes alle de medvirkende i deres roller og stemmer, og samlet set giver det en teaterkoncertoplevelse ud over det sædvanlige. Foruden med tårer på kinderne, så sad denne anmelder nærmest konstant med gåsehud igennem foresstillingen. Bagefter tog jeg gerne hele forestillingen én gang til – men når det ikke er muligt, så er hjemturen i bilen med en håndfuld nyopdagede yndlingssange det næstbedste.

“I dit korte liv” kan opleves på til den 10. juni 2023.

Iscenesættelse: Musikalsk arrangement: | Kapelmester: Medvirkende: , , , , , , , , og Scenografi og kostumedesign: Lysdesign: Lyddesign: | Produceret af: