ANMELDELSE: Brødre, Musikhuset Aarhus

Der er mere operakvalitet end ‘Rethink’ i den første af 2017-projektet Bier Trilogiens forestillinger, operaen “Brødre” fra Den Jyske Opera.

4 ud af 6 stjerner

I 2017 opsættes Bier Trilogien efter filmene “Brødre”, “Elsker dig for evigt” og “Efter brylluppet” af Susanne Bier. De remedieres som henholdsvis opera, danseforestilling og musical. Den Jyske Opera står bag gentænkningen af Biers “Brødre”, som havde biografpremiere i 2004.

Filmen er et trekantsdrama, som drejer sig om brødrene Michael og Jannik. Jannik er familiens sorte får, der i filmens begyndelse bliver løsladt efter at have afsonet en voldsstraf. Han bliver hentet af sin bror, Michael, der er major i Forsvaret og deres fars absolutte yndling. På trods af de familiære spændinger, er der stor kærlighed imellem de to brødre.

Brødre - Den Jyske Opera
Jacques Imbrailo og Olafur Sigurdarson

Da Michael under en udstationering bliver skudt ned i en helikopter og forsvinder, erklæres han død. Familien sørger over den tomme kiste, Jannik udstødes definitivt af sin far, og Michaels efterladte hustru, Sarah, går alene med deres to børn og kan ikke forlige sig med Michaels død.

Jannik bliver hurtigt voksen og mere ansvarlig. Et kærlighedsforhold udvikler sig imellem Jannik og Sarah, og Jannik hjælper til i den lille familie, men mest af alt savner de begge Michael. Endeligt viser det sig, at Michael ikke er død, men har siddet til fange med en anden soldat. Krigen har presset Michael ud i voldsomme handlinger, og da han til sidst bliver fundet og bragt hjem, kommer han tilbage til sin familie og skal forsøge at leve videre med sine traumer og hemmeligheder. Og ikke mindst med den bror, som pludseligt har forandret sig, mens alle troede, at Michael var død.

Filmen har modtaget en række priser både i Danmark og udlandet for blandt andet manuskript, instruktion og flere af de centrale roller.

Brødre - Den Jyske Opera
Joel Annmo og Marie Arnet

Men på trods af det solide forlæg handler operaen “Brødre” slet ikke om det samme. Mange scener fra filmen går igen, men det er, som om librettist Kerstin Perski har dissekeret manuskriptet i små delelementer og klistret det sammen på en ny måde – en måde, som umiddelbart synes noget tilfældig. I hvert fald er den gennemgående historie fragmenteret, og dramaturgien slingrer en del igennem forestillingen.

Samtidig er flere af rollerne væsentligt forandrede i forhold til filmen. Michael (Jacques Imbrailo) er i operaen mere vanvittig end PTSD-ramt. Han synes utilregnelig og Hamlet-agtigt skør, og fremstår ikke som en såret soldat som i filmen. Janniks (Joel Annmo) og Michaels kærlighed til hinanden er helt taget ud af relationerne i forestillingen – måske ser man endda små antydninger af misundelse og had til hinanden imellem dem. Birollen Peter (James Laing), den anden soldat, som Michael sad fanget sammen med, får en matyrlignende funktion i operaen og bliver flere gange prydet med Jesus-referencer, der igennem forestillingen bliver mere og mere eftertrykkeligt skåret i pap. Det er en fortolkning, som giver mening, men dog synes den noget malplaceret i forhold til resten af forestillingen.

Brødre - Den Jyske Opera
Jacques Imbrailo og James Laing

Men skal man sammenligne operaen med filmen, eller skal forestillingen have lov at præstere alene? Eftersom forestillingen er en del af Bier Trilogien, og det er Biers film, der er baggrunden for alle tre forestillinger, er det svært at komme uden om en sammenligning. Omvendt kunne man, hvis man syntes, at historen trængte til en gendigtning, samtidig have ændret titlen fra “Brødre” til eksempelvis “Michael” eller “Krigen”. For broderskabet imellem Michael og Jannik er måske operaens mindst betydningsbærende element. Ja, det er nærmest demonstrativt ignoreret.

Komponist Daníel Bjarnason har til gengæld skabt et værk, der er kontemporært og meddigtende, og som med en høj grad af dissonans harmonerer med Michaels indre stemmer og dæmoner. Instruktør og tidligere operachef Kasper Holten har ligeledes iscenesat “Brødre” fuldkomment og velorkestret, og det lykkes ham at få såvel musik, dramatik, scenografi og det samlede udtryk til at samspille i et æstetisk og kreativt formsprog. Også solisterne og Den Jyske Operas Kor, samt Aarhus Symfoniorkester under ledelse af André de Ridder, leverer gennemgående et lydbillede på et relativt højt teknisk og musikalsk niveau.

I det store hele har Den Jyske Opera altså haft succes med at producere en velfungerende opera, der både udfordrer og beriger sit publikum kunstnerisk. Desværre lykkedes projektet med at gentænke eller fortolke Susanne Biers “Brødre” ikke – det synes end ikke at være forsøgt.

“Brødre” spiller i Musikhuset Aarhus den 16. til 22. august 2017. Forestillingen er en del af Aarhus 2017.

Efter: Film af Susanne Bier med filmmanuskript af Anders Thomas Jensen | Instruktør: Kasper HoltenKomponist: Daníel BjarnasonLibrettist: Kerstin PerskiMusikalsk ledelse: André de Ridder | Musik: Aarhus SymfoniorkesterMedvirkende: Jacques Imbrailo, Marie Arnet, Selma Buch Ørum Villumsen, Joel Annmo, Jakob Christian Zethner, Anne Margrethe Dahl, James Laing, Dénise Beck, Olafur Sigurdarson og Den Jyske Operas KorScenograf: Steffen Aarfing | Lysdesigner: Ellen RugeVideodesigner: Signe KroghProduceret af: Den Jyske Opera

5 tanker om “ANMELDELSE: Brødre, Musikhuset Aarhus

• Du er fedtet med stjernerne, det var så flot og følelsesfuld en forestilling, at man glemte at trække vejret. 7 stjerner hellere end 6 !

• Hej Margrethe,
      Tak for din kommentar! Det er dejligt, at du har haft så god en oplevelse med Den Jyske Opera. Som jeg skriver, ser jeg bestemt også et rigtigt godt kunstnerisk arbejde i forestillingen, men den får primært kritik for at være for langt fra filmen, som jeg oplever, den næsten har insisteret på ikke at ville sammenlignes med. Men hvorfor så overhovedet spille “Brødre” og ikke i stedet en anden nyskrevet libretto?
      Og fire stjerner er bestemt heller ikke nogen skam at få. :)
      Mvh. Morten Hede

• Enig med Magrethe – det der Rethink tema er virkelig en bjørnetjeneste for kunsten i 2017. Enten er det ikke gentænkt nok, eller også er det for meget. Jeg holdt vejret i næsten halvanden time – har aldrig set filmen – og sad på kanten af sædet. Det der foregik på scenen var fremragende… smider en stjerne oven i Margrethes. Så er vi på otte.

• Hej Steen,
      Tal for din kommentar! Det er en interessant tanke, det med Rethink-temaet. Hvornår er noget gentænkt ‘rigtigt’? Jeg så og anmeldte eksempelvis også Aarhus Teaters “Erasmus Montanus”, som jeg syntes lykkedes, fordi den tog respektfuldt udgangspunkt i Holbergs næsten 300 år gamle tekst og alligevel gjorde forestillingen relevant og aktuel. I “Brødre” er historien om de to brødre næsten forsvundet. Det er derfor ikke længere en gentænkning, men nærmere en ny forestilling. Og som sådan ville den fungere fint (jeg er dog heller ikke i den henseende på hverken seks eller otte stjerner), men så er der ingen grund til at kalde det et ‘rethink’ af Susanne Biers “Brødre”.
      Mvh. Morten Hede

• Jeg har aldrig set filmen og var grebet af operaen. Jeg vil ikke skrive om sangernes præstationer, da jeg ikke er helt uvildig. Jeg opfattede stykkets titel mere som en henvisning til “brødre”, som i “våbenbrødre”, men også til Janniks udvikling gennem stykket.
    Det er sjældent, man forlader en operaforestilling, hvor publikum er tydeligt rørte og rystede. Det var en stor oplevelse.