Der er psykologisk krimi-thriller-spændingsdrama på Team Teatret, hvor æstetikken er høj, ligesom forvirringen.
★★★★☆☆
I en både udfordrende og forførende scenografi af Claus Helbo former skæbnefortællingerne sig. Fortællinger om en fordærvet familie, der igennem misbrug og vold er blevet omdrejningspunktet for forestillingen på Team Teatret i Herning. En kvinde føder et barn, barnets far er fraværende, fars mor er overelskende, og farmors søster er kynisk. Det er, hvad der rumsterer inde i kernen af denne gennemgående ubegribelige familie.
Forestillingen er skrevet af Robert Reinhold, en dansk skuespiller og forfatter, som også tidligere har skrevet familiedrama til teaterscenen, og nu med urpremiere på “Had & Huse” på Team Teatret. Og selvom dramatikken er kompleks og i sig selv ganske medrivende, er den også meget omfattende, og der bliver aldrig rigtige skåret ind til benet. Et stykke dramatik fyldt af gode idéer, der aldrig er blevet sorteret ud i, men derimod forsøgt kombineret til et uendeligt virvar af små røde tråde. Som var det en kriminalroman forstår vi mere og mere undervejs, og til allersidst begynder brikkerne at falde på plads. Men vi forlader stadig teatret på forvirret vis; hvad var det egentlig, der skete? Og hvad er det, Team Teatret vil med denne forestilling?
Scenografien er bygget op som et dukkehus med fire rum, hvor instruktør og teaterchef Mikael Helmuth har iscenesat forestillingen i alle fire rum. Vi kan altså se flere handlinger udspille sig undervejs, hvilket absolut er med til at løfte engagementet. Der er meget at holde øje med, og når det primære forløb udspiller sig i stueetagen, har man trang til at holde øje med hende, der sover på første sal, og hende, der drikker ude i køkkenet. Det er givende for forestillingen, men det udfordrer også, når vi i forvejen har en noget kringlet handling, som vi skal holde styr på.
På skuespillersiden spiller især Lone Dam Andersen sig ind i vore hjerter. Hun formår at være bitter på alting, og alligevel er det hende, vi forholder os til. Hun er beviset på, at den indestængte rolle også nogle gange er den, vi som publikum spejler os i. Therese Damsgaard spiller den nybagte mor, der adskillige gange endevender sit soveværelse, og samtidig gætter publikum på, hvilken diagnose hun har. Uanset hvad, så er hendes psykose troværdig, og når hun flår dunene ud af sin hovedpude, har hun vores fulde opmærksomhed.
Forestillingen spiller på Team Teatret til den 7. februar 2014.
Dramatiker: Robert Reinhold | Medvirkende: Martin Hestbæk, Therese Damsgaard, Lone Dam Andersen og Karen-Lis Ahrenkiel | Instruktør: Mikael Helmuth | Scenograf: Claus Helbo | Lysdesign: Søren Lydersen | Lyddesign: Morten Birk