Lærke Sanderhoffs humoristiske almindelighedskomedie “Lev menneske” fra Odense Teater og »TEATRET« besøger i disse dage Svalegangen.
★★★★☆☆
Det menneskenære er måske Lærke Sanderhoffs speciale som dramatiker. Vi møder det nordvestjyske fiskersamfund i “Klumpfisken” og det lille fællesskab på en lokalradio i “Verdens lykkeligste folk”. Denne gang stiller vi skarpt på fem helt normale mennesker i “Lev menneske”. Ved hjælp af en håndfuld køretimer, en lejlighedssang, en detektivfigur fra en krimiromanserie og en mislykket picnic slynger de fem personers liv sig sammen, og ensomheden hos disse mennesker forandres til en familiefortælling og en umiddelbart lykkelig slutning.
Odense Teater og »TEATRET« har sammen produceret “Lev menneske”, som lige nu spiller på Teatret Svalegangen i Aarhus. Scenekunstneren Hans Rønne har instrueret forestillingen, og hans underfundige blik for det komiske i almindeligheden og det tragiske i virkeligheden kombineres med stor elegance i mødet med dramatiker Lærke Sanderhoff. Her får sindrige replikker og længselsfulde blikke lov at vække latter og genkendelsens glæde hos publikum.
For disse fem helt almindelige mennesker er ikke blot karikaturer på os allesammen – de er også stemmer fra en virkelighed, som vi måske alt for sjældent lægger mærke til. Ensomhed og træghed rammer os alle. Lykken er derude, det ved vi, for vi hører det hele tiden. Men måske er lykken ikke tiltænkt mig, eller måske er jeg offer i mit eget liv. Skæbnen vil os nemlig ikke altid det bedste, og skæbnen er – som den unge Kamille siger i forestillingen – ikke til at forstå.
Når man som Søren arbejder som pølsepakker på en pølsefabrik, eller når man som Kamille er gravid og skal finde den helt rigtige og ufejlbarlige far til sit barn, så er det ikke bare ud på en speeddate og så på rådhuset. For hvorfor parkerer den, i publikums øjne, aldeles sympatiske og attraktive Søren sin cykel der, hvor man ikke må parkere cykler? Kan man bygge et forhold på sådan en nonchalant tilgang til livet, selvom han har både blomster og kage og kaffe og te og vin og brød og pølser og ost med i sin rygsæk på første date?
Og alting står stille, når vi er hjemme hos ægteparret Lis og Ove med den store passion for krimiromaner. På et lille sofabord står kaffen klar, og over for hinanden sidder de med hovederne nede i bøgerne. De ser næsten ikke på hinanden, men de bladrer samtidigt. De kommenterer indimellem handlingen, og den ene må for Guds skyld ikke læse foran – for gør man det, respekterer man ikke hinanden, og så smuldrer ægteskabet som en tørkage.
Men alting vender, når Søren insisterer på at elske Kamille, når showdance og en privatdetektivopgave opliver det hensunkne ægtepar, og når den eventyrlystne og fandenivoldske Kaj, som efter 20 års fravær håber at kunne være far for sin voksne søn. De kommer alle ud på følelsesmæssige rutsjeture, hvor drømme bliver til virkelighed, og hvor længsel bliver til håb.
Det er især i skuespillernes stilsikre arbejde, at manuskriptets kvaliteter bærer frugt, og Hans Rønnes iscenesættelse er som vanligt humoristisk og dynamisk. Men der er noget ufuldendt over forestillingens genrevalg. Manuskriptet, der tydeligt står på skuldrene af 90’er-dramatikken, bliver i iscenesættelsen varieret af 30’ernes episke virkemidler og 50’ernes absurdisme. Og selvom det samme skinner igennem i scenografien af Gitte Baastrup, så er det ikke genrevalg, der hjælper forestillingen på vej.
Samtidig er den æstetiske kvalitet, som kendetegner forestillinger af parret Gitte Baastrup og Hans Rønne, der står bag »TEATRET«, ikke at finde i samme grad i “Lev menneske”. Rekvisitter, møbler og de scenografiske materialevalg er lige i øjet, men scenens rum er ufordelagtigt udnyttet, og skuespillernes arrangementer i scenografien bliver derfor en anelse forceret. Samtidig er lysdesignet af Kisser Rosenquist flere steder kluntet og ujævnt, og farverne lægger en distancerende stemning over forestillingen.
Som Kamille er Marie Mondrup fænomenal. Hun har en helt særlig karakter, som passer helt perfekt ind i Hans Rønnes formsprog. Desuden har Bo Stendell Larsen en glød og intensitet i sine øjne, som kan få hårene til at rejse sig på publikums opslugte kroppe. Også de tre for denne anmelder nye ansigter, Malene Melsen, Martin Fredberg og Klaus T. Søndergaard, sætter uudslettelige spor med deres faste greb omkring de melankolske og kringlede karakterer, som de så kærlighedsfuldt portrætterer.
“Lev menneske” spiller på Teatret Svalegangen til den 4. marts 2017 og er på danmarksturné frem til 25. marts 2017.
Manuskript: Lærke Sanderhoff | Iscenesættelse: Hans Rønne | Medvirkende: Marie Mondrup, Martin Fredberg, Bo Stendell Larsen, Malene Melsen og Klaus T. Søndergaard | Komponist: Søren Siegumfeldt | Scenografi: Gitte Baastrup | Lysdesign: Kisser Rosenquist | Produceret af: Odense Teater og »TEATRET«