ANMELDELSE: 70 års Opera, Kulturcenter Limfjord

Musikalsk fejring af opera til folket igennem 70 år med Den Jyske Opera. “70 års Opera” påbegynder sin danmarksturné med premiere i Kulturcenter Limfjord i Skive.

5 ud af 6 stjerner

I år fejrer Den Jyske Opera 70 års jubilæum. Det gør de med en danmarksturné med forestillingen “70 års Opera”, som tager uddrag fra en række operaer og operetter. Historien bindes sammen af scenografien og klovnen Marta Carbayo, som i programmet krediteres som “Gæst”. Der er nemlig tale om en jubilæumsfest, hvor scenografien er skabt af gaveæsker i alle størrelser, og hvor alle de medvirkende er klædt i galla.

Og gaverne i scenografien er operaen, som Den Jyske Opera nu igennem 70 år har givet til folket. Med ledsagelse af landets forskellige symfoniorkestre – ofte Aarhus Symfoniorkester – og med “hele landet som arena”, som professor Lars Ole Bonde skriver i programmet, er det måske det mest folkelige operakompagni i Danmark. Den Jyske Opera tager livtag med nogle af de største klassikere, “Don Giovanni” (W.A. Mozart), “Valkyrien” (R. Wagner) og “Madama Butterfly” (G. Puccini), men bevæger sig også gerne ind på mere ukendt grund med nye værker som “Intet” (David Bruce) og dette efterårs opera-version af Susanne Biers film “Brødre”.

70 års Opera - Den Jyske Opera
Inger Dam-Jensen, Lars Møller, Magnus Vigilius og Den Jyske Operas kor

Derfor er det også afgørende, at Den Jyske Opera har premiere på “70 års Opera” i Kulturcenter Limfjord i Skive. Den røde løber er rullet ud, og de midtjyske kulturforbrugere fylder den store koncertsal i Skive. Operaen er nemlig ikke kun til kultureliten i København og Aarhus. Den er til folket. I hele landet.

Denne aften er det Den Jyske Operas kor og solisterne Inger Dam-Jensen (sopran), Lars Møller (baryton) og Magnus Vigilius (Tenor), der sammen med klovnen Marta Carbayo indtager scenen. Det er Aalborg Symfoniorkester, der under ledelse af dirigent Tobias Ringborg ledsager forestillingen musikalsk. Igennem danmarksturnéen vil orkestret blive erstattet med hhv. Copenhagen Phil, Odense Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester, efterhånden som forestillingen bevæger sig igennem landet. Også dirigentpodiet deles imellem Tobias Ringborg og Tecwyn Evans i løbet af turnéen.

70 års Opera - Den Jyske Opera
Marta Carbayo

Konceptuelt fungerer forestillingen fint som en fejring af opera. Den smukke scenografi og de opsigtsvækkende kostumer af Marcus Olson gør forestillingen både betagende og festlig. Og med dirigent Tobias Ringborgs udtryksfulde bevægelser fra podiet, og med Marta Carbayos humoristiske og indimellem virtuose klovnerier, samles hele Den Jyske Opera og Kulturcenter Limfjord omkring fejringen af opera.

“70 års Opera” byder på værker – både med og uden sang – fra fire århundreders operahistorie. Vi hører Aalborg Symfoniorkester folde sig ud allerede ved første værk, som er ouverturen fra “Jægerbruden” (C.M. von Weber), hvor strygergruppen, ikke mindst violinerne, med stor passion skaber indre billeder igennem musikken. Undervejs kommer vi også omkring “Flagermusen” (J. Strauss d.y.) og “Maskarade” (Carl Nielsen).

Igennem forestillingen fornemmer vi et tema, men som kun delvist bliver dyrket. I sammensætningen af værker er visse fremtrædende, mens andre synes noget påtaget i en ‘greatest hits’-lignende forestilling, hvor bagkataloget rummer så mange valgmuligheder. Samtidig er symfoniorkestret på grænsen til at overdøve sangerne – i særdeleshed Lars Møller, hvis stemme til tider drukner i musikken. Men hvad han ikke har i stemmen denne aften, har han til gengæld i dramatisk tilstedeværelse på scenen, som vi især ser i hans “Die Frist ist um” fra “Den flyvende hollænder” (R. Wagner). Og der er absolut tale om prægtige præstationer generelt – både blandt koret og solisterne.

70 års Opera - Den Jyske Opera
Magnus Vigilius (baggrund: Lars Møller og Marta Carbayo)

Men aftenens højdepunkter bliver pudsigt nok de to medvirkende, der ikke er kommet for at levere det, vi havde forventet. At lade Marta Carbayo være komisk forløsning og folkelighedens repræsentant på scenen er skønt tænkt – og særdeles veliscenesat af instruktør Eva-Maria Melbye. Og at få dirigenten Tobias Ringborg til selv at spille solo-violin i “Meditation” fra “Thaïs” (J. Massenet), mens han diregerer symfoniorkestret med blikke, skuldre og hofter, er overraskende – og aftenens smukkeste indslag rent musikalsk.

Forestillingen er en fest – og Den Jyske Opera kan trygt drage på danmarksturné og fejre 70-året. Og er man ikke i festligt humør efter forestillingen, og nynner man ikke lidt af “Vilja-visen” fra “Den glade enke” (F. Lehár) eller “Ulignelige pige” fra “Maskarade” (C. Nielsen) på vejen hjem, så er man i hvert fald beriget med en gennemført musikalsk oplevelse.

“70 års Opera” er på danmarksturné ind til den 7. april 2017.

Musik af: Carl-Maria von Weber, Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Daniel Bjarnason, Bo Holten, Jules Massenet, Franz Lehár, Carl Nielsen, Johan Strauss den yngre, Peter Heise og Rued Langgaard | Iscenesættelse: Eva-Maria MelbyeMedvirkende: Marta Carbayo, Inger Dam-Jensen, Lars Møller, Magnus Vigilius og Den Jyske Operas korMusikalsk ledelse: Tobias RingborgOrkester: Aalborg SymfoniorkesterScenografi og kostumer: Marcus OlsonLysdesign: Rory Beaton

5 tanker om “ANMELDELSE: 70 års Opera, Kulturcenter Limfjord

• Jysk operas galla -glæder mig at gæsterne i Limfjordens Kulturhus har fået en fantastisk oplevelse. I musikhuset i Århus gik det ikke helt ligesådan. I mine øjne var der ikke noget festligt og gennemført over forestillingen. En tam begyndelse med uopvarmede stemmer og en scenografi der bestemt ikke kunne holde mig fangen. Salen emmede heller ikke af entusiasme, så jeg tvivler på, det kun var mig, der fik en dårlig oplevelse. Klapsalverne var kortvarige og spage i hele første afdeling. Om de siden blev bedre må jeg lade være usagt, for jeg gik lige inden pausen, den gratis champagne kunne jeg godt undvære, jeg ville hellere have haft en fantastisk musisk oplevelse.

• Hej Hanne.
      Tusind tak for din kommentar! Det er dejligt, når nogen kommenterer mine anmeldelser, så der kommer flere nuancer på forestillingerne. Jeg er ked af at høre, at du havde en dårlig oplevelse med “70 års Opera”. Jeg vil sige, at min oplevelse var bedre i 2. akt, end i 1. akt, så det var næsten ærgerligt, at du ikke gik den med. Men hvis du valgte at gå inden pausen, har 2. akt nok ikke reddet oplevelsen for dig.
      Endnu en gang tak for din kommentar – bliv endelig ved med at bidrage med dine tanker om det, du ser!
      Mvh. Morten

• Hej igen Morten.
        Tak for din respons på min kommentar. Ja jeg har også hørt fra venner, at 2. akt så afgjort var meget bedre og gjorde arrangementet værd at opleve til ende. De syntes også indledningen var en tam affære men valgte altså at blive og høre resten. Om jeg vil gøre det en anden gang tvivler jeg på, men man ved jo aldrig.
        venlig hilsen Hanne

• Fire ud af fem stjerner ved opførelsen i Det kongelige Teater 14/3-17. Godt og varieret repertoire. Cph Phil gjorde med en sprød og fin lyd en glimrende indsats. Gode solister og fremragende kor. God og festlig stemning i salen.

• Hej Bjarne! Tak for din kommentar. 4 ud af 5 stjerner er jo ganske godt! Nu går stjerne-skalaen her på siden jo fra 1 til 6 – hvor mange skulle den så have ud af 6 stjerner?