I anledning af 75-året for den 9. april 1940 præsenterer Café Liva og Teater 2 en retrospektiv kabaret med klassiske besættelsestekster.
★★★☆☆☆
Tre kvinder i sorte pailletter, samt en svensker i sort smoking – så er der igen besættelseskabaret på Svalegangen. I sidste uge var det “Den sidste turist“, som var produceret af den københavnske kabaret-båd Café Liva, og denne gang var det selvsamme Café Liva, samt Teater 2, som har produceret kabaretten “9. april”. Forestillingen er en sammensætning af hovedsageligt monologer og sange fra før, under og efter besættelsestiden. Vi får eksempelvis genhør med tekster fra PH, Bertolt Brecht, H.C. Andersen og Flemming Jensen.
Den intime kabaretscene gør genren fuld af nærvær, og de tre kvinder kommer naturligt helt frem på scenen og kommunikerer direkte til publikum – der er altså ingen her, der tror, at skuespillerne på scenen ikke kan se os i salen. Vi drages straks ind i besættelsestiden. Mørklægningsgardinet trækkes for.
I skikkelse af forskellige krigstidskarakterer hører vi skuespillernes monologer, og som teksterne står der, nænsomt fortolket af de tre skuespillerinder og instruktør Waage Sandø, synes de næsten lige så relevante som under besættelsestiden for 75 år siden. Men det er et tilbageblik, og som sådan fungerer forestillingen bedst. Nogle af sangenes sammenhæng med resten af forestillingen synes noget sløret, men pointen med forestillingen er klar.
Langt hen ad vejen kører forestillingen i en både melankolsk og dyster tone, og selvom det giver god mening i forhold til projektet, så bliver det halvanden time uden megen udvikling – ind til vi til sidst hører radioen: “… at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og i Danmark har overgivet sig.” Få gange falder pianisten, Bebe Risenfors, ind med en sang, og når vi til sidst hører ham synge “We’ll meet again” med kvinderne på kor, efter mørklægningsgardinet er trukket fra, så er det en hårrejsende smuk oplevelse.
Forestillingen spiller på Teatret Svalegangen den 15.-19. september 2015.
Medvirkende: Pia Jondal, Theresa Sølvsteen og Marie Sandø Jondal | Akkompagnement og arrangement: Bebe Risenfors | Iscenesættelse: Waage Sandø | Lyd- og lysdesign: Nils Krøyer