ANMELDELSE: Vilde kaniner og underlige fisk, Café Liva

Gnags-kabaret slingrer mere ned ad Nyhavn, end ad Vestergade

kærtegner de mesterlige Gnags-tekster i kabaretten ”Vilde kaniner og underlige fisk”, men portrættet af Peter A.G. er en forbier.

★★★★☆☆

I Københavns havn, nærmere bestemt i Nyhavn, ligger det gode skib Liva II, som siden 2011 har dannet ramme om den lille københavnske kabaretscene, der har eksisteret i forskellige former siden 1980'erne under navnet . Flere store kunstnere har stået på scenen igennem årene, og tekster og musik af endnu større kunstnere er blevet fortolket ombord.

Denne gang er det legendariske Peter A.G. Nielsens sange, der står for skud, og Café Livas teaterleder, , står selv på scenen sammen med skuespiller . Utallige titler fra Peter A.G. og Gnags' bagkatalog danner det tæppe af lyd og tekst, som bliver ligesom gobeliner vævet af gyldne tråde fra dansk musik- og kulturhistorie. Fra sange, der beskriver os som mennesker og som folk igennem mere end fem årtier.

Hvis man lukker øjnene og forestiller sig en live-koncert med Gnags, så ser man nok for sig, hvordan Peter A.G. tripper rundt på scenen som i en rus under den bagende festivalsol, mens han svinger rytmisk med hovedet og sit lange hår.

Neden under viser der sig et mesterligt tekstforlæg, som sætter enhver poet til vægs. Maleriske vers om de vilde kaniner, der drikker kaffe fra kaffemaskiner hele formiddagen, og om de dansende blå linealer, under bøgen, der går med hunden gennem byen.

I kabaretforestillingen ”Vilde kaniner og underlige fisk” er det guitaristen , der foruden at ledsage forestillingen musikalsk også står bag sammenvævningen af sangene. Og det bliver som ét langt medley – eller som teatret selv beskriver det; som en mosaik. Musikalsk er det aldeles fremragende sammensat og giver en flydende udvikling igennem forestillingen.

På skuespilsiden lader Asholt og Morild dog lidt tilbage at ønske. Der er ingen tvivl om, at de begge løfter sangopgaven glimrende, og i enkelte scener er de – især – ganske udtryksfulde i deres tekstfortolkning. Men udtrykket savner ægthed. Det bliver indimellem som en parodi på en klassisk kabaret, hvor udtrykket skal være på en særlig mørk og underfundig måde. Med cigaretrøg og blå lamper.

Ser man bort fra musikken, er der faktisk ikke meget Peter A.G. over det. Vi kender ham – når han ikke lige spiller koncert – som en sindig, åben og uhøjtidelig jyde, hvilket de københavnske a'er, de sammenknebne øjne og det selvsmagende udtryk står i direkte kontrast til. Som portræt er forestillingen altså en forbier.

Men Morild, Asholt og Schmidt får tilsammen skabt en forestilling, der får teksterne til at træde frem, så vi kan nyde dem uden nødvendigvis at klappe i takt imens. Og på dén facon mærker vi, at vi er i kabaret-erfarne hænder på .

Forestillingen spiller i København til den 3. juni 2023.


Tekster og musik: Peter A.G. Nielsen og Gnags | Medvirkende, sammensætning og arrangement: . og | Lysdesign: Lyddesign: | Produceret af:

Del dette med dit netværk