ANMELDELSE: Aftryk, Aarhus Teater

Dramatikeruddannelsens elever ser ud til at kunne gå en lovende fremtid i møde – til gavn og glæde for den nyskrevne dramatik i Danmark fremover.

★★★★★☆

Iscenesættelsen af seks dramatikerelevers midtvejsprojekter, “Aftryk” på Aarhus Teater, er præget af respekt fra dramatikernes ord og plads til udfoldelse hos skuespillerne, samtidig med at den vidner om et stærkt afgangshold næste år fra Dramatikeruddannelsen v/ Aarhus Teater.

Alvin Olid Bursøe og Julie Buch-Hansen Foto: Rumle Skafte
og
Foto: Rumle Skafte

De seks dramatikere har hver skrevet en enakter med udgangspunkt i arbejdstitlen aftryk – ordet, der rummer det, at mennesker mødes, situationer ændrer sig, dramatik opstår, verdener styrter sammen og liv forandres. Instrueret af , ledsaget af en smuk lyddekoration, levendegør og bearbejder fem skuespillere dramatikernes ord og idéer. Hver enakter indledes med, at en skuespiller anbringer stykkets titel og dramatikerens navn på en projekter, mens scenen sættes i baggrunden. Rummet emmer af respekt for dramatikken.

“Aftryk” siller på Studio frem til den 10. oktober 2015.


“Du må ikke slå ihjel”

Forestillingen udspiller sig imellem to unge mennesker – den unge Laura og hendes barndomsven Mikkel. Laura er på vej ud på et skråplan i sit liv efter at have mistet, og Mikkel åbenbarer nogle følelser for hende, som han i årevis har holdt tilbage. Men de to finder aldrig rigtigt rytmen i deres indbyrdes forhold.

Dramatikeren formår her, med udgangspunkt i det nære og følelsesbetonede dramatik, at åbne en æske til den virkelighed, som kan føles så uvirkelig, fordi den er lige dér foran os. Situationen er kendt hos de fleste – i hvert fald kommer de færreste af os igennem livet uden at være netop der – og samtidig lader vi os opsluge af fantasien om, hvordan det ville være, hvis det var os. Men det ér os! Hver dag! Det må netop være pointen.

spiller i denne enakter med så stor sikkerhed i sit register, så vi sidder holder vejret. Hun leverer åbenlyse “råbe-replikker” med stilhed og nærvær, og hun formidler intensitet, så “lige nu” bliver “alt eller intet”.

Dramatiker:  | Instruktion:  | Medvirkende: og


“Det usagte”

Lige midt i en tid, hvor flygtningediskussionen svæver mellem begreberne asylshopping og global krise, dukker dette værk op, som på insisterende, indtrængende vis maler et billede af os selv i al vores selvforherligelse. Vi vil så gerne hjælpe, men vi ser ikke realiteterne i øjnene. Skarpt og aktuelt beskrevet af dramatikeren.

Iscenesættelsen af “Det usagte” blander blod med Christian Lollike i en genre, som nok ikke endnu eksisterer – men som kan siges at kendetegne de nye toner, vi ind til nu har oplevet i 2010'ernes dramatik. formår at drive teksten helt ud i sin yderste konsekvens, hvor publikum enten må forstå eller forsvinde. Heldigvis er det ikke så svært at forstå, men vi skal åbenbart tvinges til at opfatte noget i dette årti – måske århundrede.

Dramatiker:  | Instruktion: Medvirkende: , , , og


“Bølger”

Måske inspireret af norske Jon Fosse eller britiske Nick Payne, så beskriver “Bølger” en jævn situation i et mor-barn-forhold, hvor alt det, der danner deres fundament, forrykkes af en virkelighed, som barnet skulle være forskånet for. Samtidig er der en flodbølge, og samtidig er der en bilullykke. De har ingen relevans for historien – og dog!

spiller den 9-årige, ekstremt begavede søn, og han gør det med en naturlighed, som ikke skal tages for givet. Omkring de to personer går tre fortællerstemmer, som især virker underholdende og drivende for iscenesættelsen.

Dramatiker:  | Instruktion: Medvirkende: , , og


“Soldat”

Sjovt og befriende let ser vi tre børn i en situation, hvor de to piger forsøger at lokke den forsigtige og tilbageholdende dreng Kay til at gå ind i et mørkt rum og hente en fugleunge, som han skal spise. Kay vil ikke, så han må presses ud til sit alleryderste.

De tre skuespillere, , og , spiller deres roller skønt og veldoseret barnligt, og deres individuelle typer er knivskarpe. Vi nærer stor omsorg for den forsigtige Kay, og vi morer os over samspillet mellem den underdanige og halvkluntede Ulrikke og den dominerende Emma.

Dramatiker:  | Instruktion: Medvirkende: , og


“Udsigt uden udgange”

En ung kvindelig fotojournalist er på besøg i en lille by i Bosnien, hvor hun har fået lov at leje en lejlighed af en noget ældre mand. Imod hendes forventning er han hjemme, da hun låser sig ind, og de må bo i en lille et-værelses sammen. Han holder sig indendøre, mens hun forsøger at skubbe liv i ham, men bedst som det er ved at lykkes, så …

Samspillet mellem og er i denne enakter så naturligt og rent, så man får lyst til at se meget mere af dem. Deres karakterer giver god energi til hinanden. Det kunne være interessant at se, hvad de to skuespillere kunne byde på i et parløb i en anden forestilling.

Dramatiker:  | Instruktion: Medvirkende:  og


“Denne verdens guder”

Hvor de andre enaktere denne aften generelt har bestået af en vis grad af realisme, så kommer denne forestilling til at skille sig helt ud. Vi slutter af i dur med en tyk farce. Her ser vi en gud og hans gudinde i det, der i dag kunne betragtes som hverdagsliv for guder. De lever mer nogenlunde de samme problematikker som vi gør – dog med væsentligt mere erotik og med væsentligt flere rim på versefødder, end hos os dødelige.

Skuespillerne boltrer sig i komikkens befrielse, og efter fem dramatikeres bud på vedkommende og samfundsrelevant scenekunst, så har også publikum brug for at få bevæget lattermusklerne ordentligt – og så er sådan en farce måske ikke så lidt vedkommende og samfundsrelevant, som man kunne tro. I hvert fald sættes vores eget liv lige så meget i relief, som den gjorde hos Line Knutzon i 00'erne.

Dramatiker:  | Instruktion: Medvirkende: , , og

Del dette indlæg