Huxi Bach tvivler på menneskeheden i showet ”Alt er godt”

Selvom showet hedder “Alt er godt”, så drejer Huxi Bachs nye comedyshow sig om alt det forfærdelige, som vi ikke rigtig får gjort noget ved.

★★★★☆☆

Han har ikke stået i mange sekunder på scenen, journalisten og komikeren , da han må erkende, at showets titel ikke er helt retvisende. For “alt er ikke godt,” siger han. “Alt er forfærdeligt!” Og vi tøver ikke med at give ham ret.

Ved siden af ham på scenen hænger en løselig efterligning af Leonardo da Vincis ”Den Vitruvianske Mand”, der ligner en videnskabelig skitse over menneskets fysik. Og showet bliver da også nærmest et studie i menneskedyrets natur. For når vi remser vor tids aktuelle katastrofer, kriser og skandaler op, og vores deroute som art efterhånden synes uundgåelig, så stiller spørgsmålet, om vi som mennesker overhovedet er en god idé.

Når vores klimapolitik baserer sig på håb om fremtidige opfindelser; når vi stadig er kunder i Danske Bank; når vi vil redde hestene fra naturen i Molslaboratoriet, er der så en chance for, at vi er en del af løsningen?

Humoren er lun og uformel, når er på scenen. Han gør sig ikke klogere end os andre, men indrømmer også selv at være, som folk er flest. Og trods perlerækken af temmelig deprimerende emner, formår han at holde stemningen let og optimistisk.

Huxi Bach - Alt er godt
. Foto: Hans Bach

Rent teknisk er hans komik ikke specielt kompliceret. En væsentlig del af komikken er baseret på sammenligninger. Når man eksempelvis håber på, at en endnu ikke opfundet teknologi redder klimaet, så er det som at åbne vinduerne i hjemmet og håbe på, at en orkan klarer hovedrengøringen for os. Og selvom sådanne sammenligninger er et effektivt redskab i komikerværktøjskassen, så er det kun ét af mange kneb, og for mange af dem kan gøre showet lidt monoton.

Samtidig bøvler han med at afslutte sine bidder, som det kaldes, når et emne rundes af. Her skal man som komiker gerne have en pointe, som udløser et sikkert grin og en klapsalve. Men her afsluttes bidderne oftere med en holdning, som vi så kan sidde og nikke samtykkende til. Og enighed er godt for stemningen, men et ordentligt latterbrøl havde også være lækkert.

Til gengæld er han stringent i sit materialevalg, og som politisk-satirisk komiker rammer han hovedet på sømmet i forhold til emner, der passer til hans publikum. Det er også tydeligt på publikum, at han henvender sig til en særlig type af velorienterede medieforbrugere, som kender ham, og som han trives med at tale til. På den måde er hans stil og målgruppe lige i øjet.

Der er ikke meget at grine ad i dagens Danmark – for slet ikke at tale om de globale klimaforandringer, krige og andet uhyggeligt. Men i showet ”Alt er godt” får alligevel givet os et smil på læben ved at fremhæve det absurde i alt det forfærdelige.

Showet spiller på turné i hele landet til den 10. december 2022.