ANMELDELSE: Charlie & chokoladefabrikken, Aarhus Teater

Velcastet besætning i ujævn ”Charlie & chokoladefabrikken”

Selv om ”Charlie & chokoladefabrikken” på er en noget ujævn oplevelse, er den også sjov, fantasifuld og lidt uhyggelig.

★★★☆☆☆

Charlie er en fattig og faderløs dreng, der bor med sin mor og alle sine bedsteforældre i slummen med en uhyggelig skov af skorstene i baggrunden. De finder mad i skraldecontainere og prøver at få det bedste ud af tilværelsen.

Da den store og mystiske chokoladefabrik udlodder fem gyldne billetter til rundvisning med selveste Willy Wonka, bliver det alt, hvad Charlie drømmer om. Men billetten gemmer sig i en chokoladebar, og sådan nogle har Charlies familie ikke råd til. Kun én gang om året.

Hans mor forsøger at dysse forventningerne ned, mens hans bedstefar bygger drømmene op. Begge dele i kærlighed til Charlie, og begge dele ender med at gøre ham ked af det.

Men han finder en billet, og på chokoladefabrikken er det Charlie og hans fantasi, der gør, at han – ja, for at sige det, som det er – overlever rundvisningen. De andre børn, der er for grådige, for forkælede, for hysteriske og for fantasiløse, ender enten i den kogende karamel eller revet itu og smidt ud med de dårlige nødder.

Charlie & chokoladefabrikken - Aarhus Teater
Foto: Emilia Therese

”Charlie & chokoladefabrikken” er altså ikke kun en hyggelig historie om slik og fantasi, men også en opdragende historie, der afstraffer skarnsunger a la ”Den store Bastian”. Og i virkeligheden får deres forældre af samme skuffe. Der er ingen tvivl om, hos hvem forfatteren Roald Dahls egen sympati – og ikke mindst antipati – ligger.

Fantasikatalysator

Vi kommer ikke uden om vores store forventninger, når vi taler om ”Charlie & chokoladefabrikken”. Willy Wonkas vidunderlige og forunderlige fabrik er ét af de universer, hvor fantasien som regel overgår virkeligheden. Ligesom Nangijala i ”Brødrene Løvehjerte”, hulen og hundene under træet i ”Fyrtøjet” og Alices eventyrland.

er det lykkedes scenograf at skabe scenebilleder, der i et vist omfang udfordrer og nærer vores fantasi, så scenografien fungerer som en slags katalysator for det univers, vi selv skaber i hovedet. Derfor bliver vi overordnet set heller ikke skuffede over det visuelle udtryk.

Charlie & chokoladefabrikken - Aarhus Teater
Foto: Emilia Therese

Men det gælder desværre ikke i hele forestillingen. Det er, som om nogle scener har fået væsentlig mere opmærksomhed end andre. Detaljegraden bølger fra scene til scene. Hvor der nogle steder synes at være kælet for hver eneste lille nipsting, ligner andre steder panikløsninger. Mon tiden pludselig er sluppet op?

Triste jazz hands

Lidt ujævn er også spændingskurven, hvilket måske både kan tilskrives det originale manuskript af skotske David Greig og iscenesættelsen i Aarhus af .

Vi kommer decideret sløvt fra start med en åbningssang, der lyder som en fest, men ser ud som en begravelse. Her har vi måske set teaterhistoriens tristeste jazz hands.

Efterfølgende kommer præsentationen af de andre børn: den tykke tyroler, den forkælede russer, den poppede amerikaner og den hackende gamer. Disse scener fylder meget i forhold til historien – de er ligesom scenerne i balletten ”Nøddeknækkeren”, hvor vi skal igennem den arabiske kaffe og den kinesiske te. De er fine og festlige scener, men ude af proportioner med deres betydning for historien.

Charlie & chokoladefabrikken - Aarhus Teater
Foto: Emilia Therese

Inde på chokoladefabrikken føles det, som om historien trækkes i langdrag. Men de spøjse figurer og de drabelige detaljer holder os alligevel oppe på mærkerne. Det er desværre kun for at nå frem til en forholdsvist uimponerende slutning, hvor hele historiens forløsning fiser ud i luften.

Med sine udfordringer – medfødte eller ej – er ”Charlie & chokoladefabrikken” trods alt en underholdende, fantasipirrende og lidt uhyggelig forestilling, som ikke mindst bæres af et velcastet hold af dygtige skuespillere og performere.

Forestillingen spiller på til den 19. juni 2021. “Charlie & chokoladefabrikken” genopsættes desuden med et nyt cast på i København i 2022.


Forfatter: Roald Dahl | Manuskript: David Greig | Musik: Marc Shaiman | Sangtekster: Marc Shaiman og Scott Wittman | Oversættelse: | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , , , , , , , , , , , m.fl. | Kapelmester: | Musikalske arrangementer: Scenografi:  | Kostumedesign: Koreografi: | Lysdesign: | Produceret af: i samarbejde med

Del dette indlæg