ANMELDELSE: Crazy Christmas Cabaret- Tell Me About It, London Toast Theatre

“Tell Me About It” – a not so crazy christmas cabaret

byder på traditionsrig komik med “Tell Me About It”, men der er ikke nok crazykomik i dette års Crazy Christmas Cabaret.

★★★☆☆☆

På fyrretyvende år byder på Crazy Christmas Cabaret. Siden 1982, kun undtaget 1983 og sidste års coronaaflysning, har truppen med i spidsen underholdt med skæve, satiriske fortolkninger af kendte fortællinger, tv-formater og filmgenrer.

Og man mærker tydeligt, hvordan forestillingen er blevet til en tradition. En fyr bag mig, der har været med siden 2006 og havde taget en såkaldt virgin med sig som ledsager, gjorde en vældig indsats for at forberede sin makker på, hvornår man skulle klappe, buhe og række hånden op. Og alle vi andre i nærheden fik glæde af ham som live-kommentator under forestillingen.

Den slags havde jeg ellers gerne frabedt mig i teatret. Jeg kunne næppe forestille mig noget værre, end at se en Shakespeare-tragedie med kommentarspor. Men fyrens entusiasme understreger, hvorfor en relativt slap komedie som “Tell Me About It” sikkert får publikum til at løse billet igen til næste års forestilling.

Man føler sig som en del af noget – som en insider. Det samme gælder eksempelvis hos Ørkenens Sønner, hvor en del publikummere sidder show efter show med fez og skråbånd på. Og mon ikke de fleste af os – særligt på denne tid af året – kan genkende den vældige magt, som traditioner har på os?

Crazy Christmas Cabaret - Tell Me About It - London Toast Theatre
. Foto: Thomas Petri

Jeg var selv virgin til dette års Crazy Christmas Cabaret. Derfor kan jeg ikke sige, om “Tell Me About It” er mere eller mindre morsomt, end den årlige Crazy Christmas Cabaret plejer at være. Samtidig er det også værd at bemærke, at 40 år er lang tid, og London Toast Theatres første kabaretter i 1980'erne havde givetvis en anden plads, end de har i dag efter standuppens og tv-satirens indtog.

For vel er det sjovt. Men er det sjovt nok? Vi griner, men der er væsentligt længere imellem grinene, end vi er vant til i andre varietéer, satire- og comedyshows. En enkelt politisk reference hist og pist gør forestillingen forholdsvist aktuel, men ellers begrænser humoren sig til muntre ordspil og opfindsomme navne, samt nogle stærkt karikerede karakterer bundet ind i en løs rammefortælling.

Karaktererne er sådan set velspillede og ganske komiske. Særligt og er skønne og gennemførte i deres tilbagevendende roller som henholdsvis den sparsomt engelsktalende nestor Dr. van Helsingør, der charmerer os med sin underfundighed, og den overvældende barmfagre Dame, der får den det gamle mand-i-dametøj-greb til at virke formidabelt. Og generelt er det, når disse to karakterer er alene på scenen – på slap line sammen med publikum – at der virkelig er noget at grine ad.

Men det bliver aldrig rigtig crazykomisk. Måske var det heller ikke meningen, men det var denne anmelders forventning til Crazy Christmas Cabaret. Crazykomikken kræver groteske situationer, absurde replikker og vanvittige karakterer. Men i forestillingen “Tell Me About It” bliver det hverken absurd eller grotesk nok. Det bliver allerhøjest til en ufarlig komedie med et let strejf af farce.

og . Foto: Thomas Petri

Ikke desto mindre er det en hyggelig oplevelse at se slå sig løs i Glassalen. Traditioner har også sin charme, og for det faste publikum er en forestilling med Crazy Christmas Cabaret sikkert lige så vigtig for julestemningen som de brunede kartofler og pebernødderne. Og det er da også en særdeles velproduceret forestilling, der heldigvis udtrykker både rutine og nærvær her på 38. sæson.

Kirsten Brinks scenografi er smuk og stilistisk gennemført, mens kostumerne emmer af 80'er-mode og mafiafilm. Det lille orkester under ledelse af får godt gang i Glassalen med fint arrangerede versioner af fortidens hits. Og selvom sangstemmen ikke er i top hos alle de medvirkende, og visse sange derfor lyder ganske rædderlige, så får vi alligevel en god musikalsk oplevelse. Måske især hjulpet på vej af ' formidable koreografier, der er imponerende komplekse og dog overkommelige for de mindre adrætte af de medvirkende.

Og generelt er skuespillerne bare virkelig godt selskab. Jeg forstår godt, at man efterhånden kan få familiære følelser for især , , og de andre, der efterhånden har medvirket i en årrække. Også de yngre medvirkende synes at passe fortrinligt ind i Crazy Christmas Cabaret-udtrykket. Der er funny bones over hele linjen.

I det hele taget er der masser at elske og intet at hade i “Tell Me About It”. Men enten har man været sparsomme med komikken i år, eller også er tiden løbet fra konceptet. Uanset er der et vældigt potentiale i Crazy Christmas Cabaret, som langtfra bliver udnyttet i dette års forestilling. Og det er bare brandærgerligt.

Forestillingen spiller på engelsk i til den 15. januar 2022.

Tekst og iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , og Claus de Lictenberg | Kapelmester: | Scenografi og kostumedesign: | Koreografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af: