”I frit forfald” er en moderne komedie om at være mand

Vi bliver inviteret til at grine ad den midaldrende mand, når , og spiller ”I frit forfald”.

★★★★☆☆

Tre mænd i 50'erne fortæller om, hvordan alderen tynger. Om begyndende glemsomhed. Om lændesmerter og værkende knæ. Om ægteskabskriser og dødsangst. Det lyder som en trist omgang teater, der kan få enhver til at miste livsmodet.

Men forestillingen ”I frit forfald” er ingen tragedie. , der har skrevet manuskriptet, inviterer os tværtimod til at grine ad de hvide, midaldrende mænd og deres særheder og skavanker.

Som for eksempel når genfinder sin musikerdrøm og begynder at producere popsange på sin computer, og når udfolder sin indre cocktail-connaisseur med sin egen særlige version af en klassisk Negroni. I en fælles koreografi er udfordret af rygsmerter, der virker så ægte, at de næsten kunne være Jacob Webles private.

For formatet ligger i krydsfeltet mellem et ”three man show” og en teaterforestilling, hvor grænsen imellem skuespilleren og rollen er udvisket. I Birgitte Næss-Schmidts iscenesættelse bliver grænsen yderligere udvisket, når de medvirkende forholder sig til deres teaterrekvisitter, lyssætningen og scenografien.

Forestillingen består af scener, der umiddelbart er uafhængige af hinanden ligesom i et sketchshow, hvor hver scene har sit eget tema. Men har især i slutningen af forestillingen formået at få bundet det hele sammen, hvor der bliver samlet op på de dramaturgiske tråde.

Trekløveret på scenen fungerer vældig godt sammen. Kristian er forsigtig og usikker og lader sig ofte tromle af de to venner såvel som af sin kone, men under overfladen gemmer sig en rolighed og viljestyrke, som Holm Joensen formår at formidle. Jacob forsøger at pakke sin følsomhed og angst ind i et klassisk mandeideal med rund mave og dåseøl. Og Troels, der er skilt for tredje gang, er den selvtilfredse ungkarl, der synes at have gennemskuet, hvordan livet skal leves.

Som helhed er ”I frit forfald” en morsom aften i teatret, der bør kunne underholde mænd i alle aldre og sandsynligvis også mange af deres koner. Bliver det lidt for mandet indimellem? Ja, det gør det. Og det er også helt forventeligt. Det bliver dog aldrig unuanceret og chauvinistisk, men forholder sig kærligt og ærligt til den moderne mands plads i en post-metoo-tid.

Forestillingen spiller på Aveny-T på Frederiksberg til den 24. september 2023 samt i Musikhuset Aarhus den 30. september 2023.


Dramatiker: | Iscenesættelse: | Medvirkende: , og | Scenografi: | Musikproducer: | Lyddesign: | Lyddesign: | Produceret af:

Del dette indlæg