ANMELDELSE: Damen med de blå tænder, Folketeatret

Damen med de blå tænders svanesang på Folketeatret

brillerer i sin gamle kult-rolle som damen med de blå tænder fra ”Emmas dilemma”, når hun fejrer rund fødselsdag på .

★★★★☆☆

En af de gamle kendinge fra tv-sketchshowet ”Emmas dilemma” på DR i 2001 er tilbage. Godt og vel 20 år senere møder vi den bramfri rødvinsdranker i sit eget hjem, hvor hun har dækket op til sin runde fødselsdag og afventer gæsternes ankomst. Forestillingen hedder ”Damen med de blå tænder”, og det er også, hvad vi kalder skuespiller Mette Horns kultagtige karakter.

I tv-programmerne ser vi hende med rødvinsglasset i den ene hånd og en ciageret i den anden hånd, mens hun fyrer enetaler af imod sine stakkels venner, der i akavet tavshed må bide de mange anklager i sig. Cirka tre minutter varede sådan en sketch dengang i tv, men i Folketeatrets forestilling, der nu er på turné, har vi den tvivlsomme glæde at være i hendes selskab i 80 minutter. Og det er ikke småting, hun når at få sagt i løbet af sådan en forestilling.

Og det er næsten som at se nytårsaftenklassikeren ”90-års-fødselsdagen”, når hun går rundt og remser navnene på de inviterede op. Vi venter på blandt andre Georg Metz og Mette Davidsen-Nielsen. Og Lizette Risgaard har fået plads ved siden af fødselarens unge nevø, der allerede som barn på en Femø-lejr lærte at sige fra.

Men i modsætning til Admiral von Schneider og Mr. Winterbottom, der af naturlige årsager kun er med i ånden i ”90-års-fødselsdagen”, så har damen med de blå tænders gæster – både kendisserne, de nære venner og familien – meldt afbud på stribe. Og selvfølgelig må hun derfor selv klare de mange åbne flasker.

Helt alene er hun dog ikke. Journalisten og musikeren Torben Steno, der i forestillingen dyrker psykedeliske oplevelser for ældre og afsoner en dom med samfundstjeneste hos advokaten Knud Foldschack, er hyret ind som butler og hyggepianist under middagen. Og undervejs får hun desuden besøg af blandt andre den nonbinære hjemmesygeplejerske Børge, der umiskendeligt ligner Børge fra ”Olsen-Banden”-filmene, og underboen, Liv, der både er venligboer og veganer.

Der er altså på mange måder kommet væsentligt mere dybde i karakteren i form af historiske anekdoter og virkelighedsnære referencer, ligesom scenografen har ladet væggen tapetsere med politiske plakater, der understreger vores hovedpersons aktivistiske fortid.

Lotte Svendsen står bag manuskriptet til denne teatergenoplivning af ”Damen med de blå tænder”, og står for iscenesættelsen. Foruden på scenen er Torben Steno, der spiller sig selv, samt og som blandt andre Liv og Børge.

Og det lykkes faktisk holdet at skabe en reel og væsentlig historie med denne forestilling, der ellers konceptuelt er lidt tyndbenet. Selvom damen med de blå tænder er en karikatur, så er ensomheden og de markante meningers ødelæggende kraft genkendelig for de fleste af os, og dén fortælling formidler især forbilledligt nedenunder det beduggede fuldesludder.

Det bliver måske ikke helt sjovt nok, hvilket nok mest er en svaghed i teksten. Og de karakterer, der kredser omkring hovedpersonen, bliver ikke rigtig en del af forestillingens udtryk.

Man mærker, at dialogerne og musikindslagene er sat ind, for at damen med de blå tænder ikke skal tale ud i luften konstant i over en time – hvilket givetvis er en fornuftig prioritering i forhold til forestillingens dynamik generelt. Men en fuldfed og ublu drukmonolog med i førersædet havde også været en interessant og sandsynligvis endnu sjovere oplevelse.

“Damen med de blå tænder” spiller på turné i hele landet samt på Folketeatrets scene i København til den 16. december 2023.

Manuskript: Lotte Svendsen | Iscenesættelse: | Medvirkende: , Torben Steno, og | Scenografi: Produceret af: