ANMELDELSE: En kænguru som dig, Anemonen og Hils Din Mor

En homoseksuel boksekænguru nedbryder fordomme

I børneforestillingen “En kænguru som dig” af Ulrich Hub stikker to cirkusdyr af, da de får mistanke om, at deres dyretæmmer er homo.

★★★★☆☆

Der går regnbuefarvet børnelitteratur i den, når teatret og LGBTQ+-teatergruppen i samarbejde opsætter “En kænguru som dig” – en dansk oversættelse tyske Ulrich Hubs børnebog “Ein Känguru wie du”. Historien er en fabel om en dyretæmmer og hans to rovkatte, den hvide tiger Pascha og den sorte panter Lucky, og om deres forberedelser til at optræde til et slags talentshow.

Undervejs får Pascha og Lucky den mistanke, at deres lavendelduftende, ekstravagant klædte og klassisk musik-elskende træner er bøsse. Derpå stikker de af fra træneren, men møder undervejs en homoseksuel bokse-kænguru, som stinker af svedige støvler. Det hele vender op og ned på de to vegetariske rovkattes fordomme, og de vender hjem igen med respekt for trænerens seksualitet – selvom den måske heller ikke er, som de havde troet.

På den måde forsøger historien at gøre op med fordomme ved virkelig at udpensle og udstille fordommene. Målet er ædelt, men er midlet det rette? Børnene i salen denne formiddag synes i hvert fald ikke at genkende kattenes homofobiske førstereaktion, og derfor kan man spørge, om “En kænguru som dig” ikke snarere lærer børn om fordomme, som de ikke i forvejen kendte til, end at nedbryde fordomme?

Ikke desto mindre er det en virkelig morsom, sød og livlig forestilling, hvor Katrine Gjerdings scenografi og kostumer er som hevet ud af børnebogens illustrationer, og instruktør har tætpakket iscenesættelsen med fysiske gags og sjove idéer. På mange måder er det hele alt for meget; for meget tegneserie i æstetikken; for mange spjæt i fysikken; for meget kliché i dramatikken. Men det hele rammes stærkt ind af et toptrimmet koncept, der kan bære det hele.

og spiller de to rovkatte, hvilket de gør med en sikker fysik og tydelig karakterisering af henholdsvis den velovervejede sorte panter og den mindre begavede hvide tiger. Da springer ind på scenen som bredrøvet kænguru, er det med en overvældende energiudladning, som han på imponerende vis formår at holde i resten af forestillingen. Og endelig får spænding ind i rollen som dyretæmmeren, der skiftevis er helt og skurk i forestillingen.

Endnu en gang står bag en vellykket LGBT-forestilling, der nedbryder fordomme og tabuer. Og samarbejdet med om en lidt yngre målgruppe, end normalt henvender sig til, er virkelig interessant. Men fik vi nedbrudt nogen fordomme hos de 2010'er-børn, der var på denne formiddag? Der bliver stadig råbt “ad!”, når nogen kysser, men kønnet på læberne er tilsyneladende mindre væsentligt for dem, end det er for ældre generationer.

“En kænguru som dig” spiller på i København til den 9. oktober 2022.

Forfatter: Ulrich Hub | Oversættelse: Iscenesættelse: Medvirkende: , , og | Scenografi: | Musik og lyddesign: , og Cecilie Sadolin | Lysdesign: Produceret af: og