"I dag er kroppen alt, og ånden er intet," siger PH i Ina-Miriam Rosenbaums musikalske monolog "Fandens oldemor" om Agnes Henningsen og Poul Henningsen.

Hvordan ville debatten om danskheden, kunsten og den offentlige mening være i dag, hvis Poul Henningsen havde levet? I en musikalsk teaterkoncert-lignende cabaret udfolder skuespiller Ina-Miriam Rosenbaum sammen med tre jazz-musikere PH og hans mors liv, værker, tanker og eftertanker. Vi ser Ina-Miriam Rosenbaum både som sig selv, som revy-stjernen Liva Weel, som moderen Agnes Henningsen og som sønnen PH. I fortællingens persongalleri støder vi også på Georg Brandes, Johannes V. Jensen og Carl Ewald. Der er altså tale om et rigtigt forfatter-topmøde.
Og det er, som om disse hoveder, Agnes og Poul Henningsen, virkelig er til stede i forestillingen "Fandens oldemor". Når Ina-Miriam Rosenbaum tager sorte, runde briller på og en cigaret i munden, så er PH i stue med os, og holdningerne cirkulerer i teatersalen.
Du skal være logget ind for at kunne læse anmeldelser på mortenhede.dk.
Har du allerede et login? Log ind her.