ANMELDELSE: Fandens oldemor, Svalegangen

"I dag er kroppen alt, og ånden er intet," siger PH i Ina-Miriam Rosenbaums musikalske monolog "Fandens oldemor" om Agnes Henningsen og Poul Henningsen.

5 ud af 6 stjerner

Hvordan ville debatten om danskheden, kunsten og den offentlige mening være i dag, hvis Poul Henningsen havde levet? I en musikalsk teaterkoncert-lignende cabaret udfolder skuespiller Ina-Miriam Rosenbaum sammen med tre jazz-musikere PH og hans mors liv, værker, tanker og eftertanker. Vi ser Ina-Miriam Rosenbaum både som sig selv, som revy-stjernen Liva Weel, som moderen Agnes Henningsen og som sønnen PH. I fortællingens persongalleri støder vi også på Georg Brandes, Johannes V. Jensen og Carl Ewald. Der er altså tale om et rigtigt forfatter-topmøde.

Og det er, som om disse hoveder, Agnes og Poul Henningsen, virkelig er til stede i forestillingen "Fandens oldemor". Når Ina-Miriam Rosenbaum tager sorte, runde briller på og en cigaret i munden, så er PH i stue med os, og holdningerne cirkulerer i teatersalen.

Du skal være logget ind for at kunne læse anmeldelser på mortenhede.dk.

Har du allerede et login? Log ind her.

Skal andre høre om dette?

Denne side anvender cookies. Ved brug af hjemmesiden accepterer du samtidig anvendelsen af cookies.  Læs mere