ANMELDELSE: Helligtrekongersaften, Odense Teater

Bisse er sært velvalgt som narren Feste

Odense Teaters musikalske opsætning af Shakespeares ”Helligtrekongersaften” er en klassisk komedie, der passer til tiden.

★★★★★☆

Der bliver vendt op og ned på han og hun og høj og lav i Shakespeares ”Helligtrekongersaften”. Sådan har det altid været, og i de mange versioner af komedien – særligt i disse år – ser vi forskellige måder at fortolke hele denne ophævelse af stand og identitet på. Kønsidentitet er oppe i tiden, og det mærker vi på teatret.

Det særligt fremtrædende ved Odense Teaters greb om ”Helligtrekongersaften” er valget af sanger og sangskriver Bisse () til rollen som narren Feste. Bisse er foruden sin musik også kendt for at eksperimentere kunstnerisk med sin identitet, og det kommer til udtryk i Feste, der optræder maskulint i en rød kjole og på høje hæle.

Det klæder forestillingen enormt godt. For intet er, hvad det giver sig ud for at være. Og dog, som Feste siger: »Det, der er, er. For hvad ”det”, hvis ikke ”det”, og hvad er ”er”, hvis ikke ”er”?«

Feste er forestillingens klogeste karakter, og det kommer især til udtryk i hans humoristiske ordkløveri og muntre argumenter, og disse leverer Bisse prægtigt med kant og timing. Bisse ledsager desuden forestillingen med sange, og derfor bliver Feste den mest centrale figur i denne opsætning af ”Helligtrekongersaften”.

Shakespeare anno 2020

Foruden den løjerligt velvalgte Bisse er rollelisten besat af gode og særdeles underholdende skuespillere. Særligt stormores vi ved Malene Melsens vaklende ridder Andreas Blegnæb og Peder Dahlgaards drikfældige Tobias Hikke. Og når Lars Simonsens eddikesure hushovmester, Malvolio, pludselig opildnes af udsigten til storhed, optræder han klovnagtigt med falskhedssmil i skriggule strømper.

Scenografien er bygget op som en rodebunke midt på Odense Teaters drejescene. Lidt tilfældigt er store, lysende bogstaver placeret stående og liggende på scenen. Der er både et par L’er, et par I’er og et kæmpe R. Og de medvirkende bruger i Jens August Willes gennemførte iscenesættelse bogstaverne som både parkbænke og skjulesteder.

Efterhånden som vi får ryddet op i forholdene og forvirringerne, og det hele ender godt – som det jo skal i en klassisk komedie, retter bogstaverne sig ind på scenen og staver ”Illyrien”, hvor det hele foregår. Endelig bliver der bryllupsfest.

William Shakespeares ”Helligtrekongersaften” kan ses igen og igen. Det er en vittig historie med både spænding og søde kærlighedsaffærer. Og det er altid interessant at se, hvordan et teater vælger at gribe rollebesætningen og tematikkerne an. I Odense er man ganske godt kørende med en Shakespeare-komedie, der giver mening og passer til tiden.


Af: | Oversættelse: Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , , , , , og Musikere: og | Scenografi og kostumedesign: | Komponist: | Sangskriver: (Bisse) | Koreografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af:

Del med dit netværk